Google Shopping webwinkel advertenties

Zo zorg je voor de perfecte Google Shopping campagne

Ze zijn niet te missen: de Google Shopping advertenties als je zoekt op een product. Vaak zie je ze als afbeelding boven de zoekresultaten, maar je vindt ze ook als tekstlink bij andere informatie of als afbeelding binnen Google Shopping. Een SEA campagne voor een webwinkel kan dan ook niet zonder een goede Google Shopping strategie. In deze blog lees je hoe je voor de perfecte Google Shopping campagne zorgt.

Een goede feed

Een goede Google Shopping campagne start met een goede feed. Lees de vereisten van Google door, en gebruik de juiste indeling voor je feed. Check of alle verplichte velden zijn gevuld. Vul daarnaast zoveel mogelijk van de optionele velden in. Voeg custom labels toe voor attributen die je kunt gebruiken in het sturen van je campagne. En heel belangrijk: zorg dat je de feed automatisch ververst met prijs-, voorraad- en productinformatie. Voor grotere webwinkels is het gebruik van een API ook een goede optie.

Gebruik automatische artikelupdates

Heb je gestructureerde data in je webwinkel geïmplementeerd? En ken je automatische artikelupdates al? Dat is namelijk een ideale combinatie! Ook al verwerk je je feed 50x per dag, soms komt de Google Ads robot net langs als je prijzen zijn aangepast. Normaal zou dit product worden afgekeurd en uit je campagnes worden gehaald. Met automatische artikelupdates gebruikt Google de gegevens uit je gestructureerde data in je campagnes. Hiermee voorkom je afkeuringen en blijven je advertenties actief met de juiste prijs en levertijd.

Test met afbeeldingen

De meeste Google Shopping advertenties maken gebruik van een standaard productafbeelding met een witte achtergrond. Dat is niet altijd de beste optie. Test verschillende type afbeeldingen om te kijken welke afbeelding het beste voor jouw producten werkt.

Selecteer de juiste producten

Je hoeft niet alle producten uit je webwinkel in een Google Shopping campagne op te nemen. Ik raad je aan om met een selectie van je producten te werken. Heb je producten waar je nauwelijks marge op hebt, of die je alleen als extra product bij een ander product verkoopt? Deze producten kun je prima uitsluiten in je Google Shopping feed. Werk je met kleding? Overweeg dan bijvoorbeeld alleen producten op te nemen waarvan minimaal 75% van de maten beschikbaar zijn. De meeste klanten zoeken namelijk niet op een maat, en willen in je webwinkel de juiste maat kiezen. Dat is het zonde van de kliks als je net die maat niet meer kunt leveren.

Voorkom afkeuringen

Google Shopping kent strenge voorwaarden voor je webshop, de content en je productinformatie. Je moet aan deze vereisten blijven doen voldoen, zodat je geen risico loopt op een opschorting van je account. Hou hiervoor de pagina “Diagnostische gegevens” goed in de gaten. Je vindt daar verschillende soorten meldingen, namelijk afkeuringen en waarschuwingen. Probeer afkeuringen direct op te lossen of de afgekeurde producten uit de feed te halen. Waarschuwingen zijn minder ernstig, maar ook daarvoor geldt: hoe minder, hoe beter.

Ontvang je een waarschuwingsmail? Ga dan direct aan de slag met het verbeteren van je account. Let er hierbij goed op dat de producten die waarschuwing hebben veroorzaakt niet bij verversing van de feed opnieuw in je account terugkomen. Bij grote accounts is het slimmer om de Google Content API for Shopping te gebruiken, zodat je voor het uploaden kunt checken of je content aan de voorwaarden voldoet.

Statistieken

Check je statistieken regelmatig. Bekijk welke producten de meeste vertoningen en kliks opleveren. Check of de producten met de meeste conversies iets gemeen hebben. Bekijk de zoektermen in je campagne en sluit irrelevante zoekwoorden uit.

Een goede Google Shopping campagne is belangrijk voor een goede vindbaarheid. Heb jij vragen over je Google Shopping campagne? Of wil je Google Shopping campagnes laten checken? Wellicht is de Google Ads review iets voor jou.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *