Gebruik leestekens bij Google Ads zoekwoorden

Welke leestekens kun je gebruiken in Google Ads?

Herkenbaar voor de meeste SEA specialisten: eens in de zoveel tijd vraag je je af hoe het zit. Welke leestekens kun je gebruiken in de zoekwoorden van Google Ads? Ook als ik een Google account review of overneem, kom ik regelmatig onnodige leestekens tegen. Over het algemeen negeert Google Ads de leestekens die je invoert, maar er zijn een paar uitzonderingen. In deze blog licht ik daarom het gebruik van leestekens toe.

Welke leestekens zijn zinvol in zoekwoorden?

In de meeste gevallen negeert Google Ads de ingevoerde leestekens bij je zoekwoorden. Er zijn een paar uitzonderingen. De onderstaande leestekens worden wel gebruikt:

  • accenten, zoals bij privé of etagère
  • een ampersand (“&”)

Ik raad je aan om zoekwoorden in beide varianten op te nemen in je campagne. Stel: je verkoopt jeans van het merk “Scotch & Soda”. Je neemt dan bijvoorbeeld zoekwoorden “scotch & soda jeans”, “scotch soda jeans” en “scotch and soda jeans” op. Je bereikt dan zowel de mensen die het leesteken gebruiken als de mensen die zonder het &-teken naar je producten zoeken.

Deze leestekens kun je vergeten in zoekwoorden

De meeste leestekens worden niet geaccepteerd door Google Ads. Je krijgt een foutmelding als je een zoekwoord toevoegt met één van deze leestekens: ! =? @% ^ *; ~ `, () {} <> |

Een aantal leestekens worden genegeerd: het levert geen foutmelding op, maar heeft ook geen enkel effect. Het gaat hier om koppeltekens (“-” en “_”) en punten.
Google behandelt het leestekens alsof het een spatie is. Google Ads bewaart de leestekens wel, en laat je deze ook zien in de interface van Google Ads.

Waarom moet je opletten met het gebruik van leestekens?

Er zijn twee redenen om alleen de geaccepteerde leestekens te gebruiken:

  • Je zorgt ervoor dat alle gewenste zoekwoorden worden geaccepteerd. Als je met grote aantallen zoekwoorden werkt, is het slim om dit al vooraf te filteren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de leestekens uit je product feed te filteren.
  • Je voorkomt dubbele zoekwoorden. Gebruik consequent altijd de variant zonder leesteken, zodat je je Google Ads account netjes houdt.

Overigens geldt dit alleen bij het gebruik van leestekens in zoekwoorden. In advertentie, namen van je advertentiegroepen of campagnes, kun je leestekens normaal gebruiken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *