Wat is Google Signals?

Wat is Google Signals?

Heb je er al van gehoord? Google heeft recent Google Signals gelanceerd. Een wat geheimzinnige naam voor een wat geheimzinnige dienst. Ik vertel je in deze blog wat Google Signals is, en wat je ermee kunt doen.

Wat is Google Signals?

Google Signals is een nieuwe functie in Google Analytics waarbij het gedrag van ingelogde Google gebruikers wordt bijgehouden over meerdere apparaten en browsers. Op deze manier kun je bezoekers die bijvoorbeeld zowel via een laptop als een mobiele telefoon je website bekijken herkennen. Dit zorgt ervoor dat je een beter beeld krijgt van waar je bezoekers vandaan komen, en hoe je bezoekers interactie hebben met je website.

Google Signals houdt deze informatie bij van ingelogde Google gebruikers die de functie “Advertenties personaliseren” hebben ingesteld. Het is niet bekend hoeveel bezoekers dit hebben ingeschakeld. Bij nieuwe Google accounts staat de optie om advertenties te personaliseren inmiddels standaard aan. De data die je ziet in de rapporten is op basis van een steekproef; je ziet dus een weergave van de werkelijkheid.

Google Signals is nog een bèta functionaliteit van Google Analytics. Functies in bèta worden stapsgewijs uitgerold, en kunnen ook stopgezet worden. Dit betekent dat in jouw account Google Signals mogelijk nog niet beschikbaar is of komt.

 

Hoe stel je Google Signals in?

Mogelijk zie je een blauwe melding bovenin je scherm als je inlogt in Google Analytics. Is dit niet bij jou zichtbaar, ga dan via Beheer -> Property-> Trackinginfo -> Gegevensverzameling.

  1. Klik in de blauwe melding bovenaan de pagina op “Aan de slag”.
  2. Volg de verschillende stappen om Google Signals te activeren.
  3. Zet gegevens verzamelen voor Google Signals aan.

Na het instellen van Google Signals begint Google met het verzamelen van data. In eerste instantie wordt er na activatie nog geen campagnegeschiedenis gekoppeld aan de Google gebruikers in de rapporten. Terugkerende bezoekers worden als direct verkeer weergeven. Vanaf het eerste bezoek na het activeren van Google Signals start het verzamelen van de campagnedata en worden de gegevens betrouwbaarder.

Let op: voor het gebruik van Google Signals moeten Google Analytics gegevens met Google worden gedeeld. Veel websites hebben deze optie uitgeschakeld vanwege de AVG wetgeving. Je hebt voor het inschakelen van deze optie toestemming van je bezoekers nodig, bijvoorbeeld via de cookiemelding. Win juridisch advies in als je advies wilt over de exacte implementatie.

 

Wat heb je aan Google Signals?

Gemiddeld had een Nederlander in 2017 3,8 apparaten aan zich gekoppeld (mobiel, tablet en desktop). In 2017 maakte 11% gebruik van één apparaat, terwijl 51% van de gebruikers aangaf meer dan 3 apparaten te gebruiken. Er waren eerder nog geen mogelijkheden om gedrag over meerdere apparaten heen goed kunnen volgen. De belangrijkste waarde van Google Signals is dat je nu dit gedrag kan volgen in je Google Analytics rapporten.

Met Google Signals is het mogelijk om:

  • Apparaatpaden te zien; hoeveel gebruikers komen in wisselende combinaties van mobiel, desktop en tablet naar je website
  • Conversies toe te kennen aan paden over meerdere apparaten en/of browsers
  • Remarketingadvertenties op meerdere apparaten weer te geven
  • Meer insights bekijken aan de hand van Google gegevens

Je kunt gegevens uit Google Signals helaas nog niet gebruiken in onder andere segmenten en dashboards in Google Ads, en  Google Data Studio.

 

Ben je al aan de slag gegaan met Google Signals? Ik hoor graag je reactie, laat gerust een bericht achter!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *