Afbeelding Content Marketing

Content marketing: wat is het en hoe begin je?

Content marketing: het komt in alle lijstjes met trends voor 2018 voor. Ook wordt gezegd dat content marketing het marketingkanaal is met de hoogste ROI. Klinkt interessant, maar wat is content marketing?

Content marketing staat voor alle soorten marketing waarbij content (inhoud) wordt gemaakt. Dit kan dan zowel in de vorm van tekst zijn, als in video’s en foto’s. Deze content kan vervolgens worden verspreid via online en offline kanalen: een nieuwsbrief, social media, brochure of website. Maar hoe kun je nu precies goed beginnen met content marketing? En is het nodig om een content kalender te maken? Dat lees je in dit artikel.

Content marketing, waar start je mee?

De verleiding is groot om direct aan de slag te gaan met het maken van content. Een leuke inhaker, een actuele blog of een Facebook live video. Vaak zie je dan echter dat de samenhang tussen verschillende kanalen ontbreekt, en er geen duidelijke lijn is in de content. Start daarom met het bepalen van een duidelijke doelstelling voor je content marketing activiteiten, bijvoorbeeld verhogen naamsbekendheid of het genereren van leads.

 

Content marketing in de praktijk

Wanneer je start met het inzetten van content marketing, is het allereerst belangrijk dat je goed bedenkt welke vormen van content je gaat gebruiken. Wil je bijvoorbeeld alleen je teksten op je website SEO-proof maken, of wil je ook een wekelijkse blog bij gaan houden? Ga je alle teksten voorzien van zelfgemaakte foto’s of ga je zelfs maandelijks een video plaatsen? En daarnaast: waar ga je de content delen? Op je eigen website, social media, via e-mail of door middel van advertenties? Veel om over na te denken, maar het is wel belangrijk dat je goed weet waar je mee begint. Kies voor content die bij je past. Hou je niet van filmen, kies dan niet voor het maken van video’s, maar kies dan voor foto’s.

 

Een content kalender, ja of nee?

Een content kalender kan een zetje in de rug zijn om goed te starten met content marketing. In een content kalender vul je de verschillende content in welke je wilt gaan plaatsen, en vooral wanneer je deze gaat plaatsen. Een content kalender kan bijvoorbeeld bestaan uit je social media berichten, of uit je blogs die je nog gaat plaatsen. Erg handig om dit als planner erbij te houden, zo heb je altijd inspiratie bij de hand. Een nadeel van een content kalender is dat veel ideeën spontaan moeten ontstaan en het lastig is om één week of één maand in voren te gaan plannen qua ideeën. Wanneer jij bomvol creativiteit zit, kan het maken van een content kalender dus erg effectief zijn.

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Photo on Foter.com
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *