Afkeuringen Google Shopping

Wat African Mango, een ivoren kussensloop en afslankpillen gemeen hebben

Heb ik je aandacht? Mooi! Want in deze blog gaat het over het voorkomen van een afkeuring van je artikelen in je Google Shopping campagnes. Klinkt niet erg spannend? Geloof me, op een dag zul je me er dankbaar voor zijn. 🙂

De regels voor Google Shopping

Google heeft strenge regels voor het gebruik van Google Shopping. Als je producten indient in het Merchant Center, kun je soms tegen problemen aanlopen. Van redelijk onschuldige problemen waarvoor je een waarschuwing krijgt, tot serieuzere issues die voor een opschorting van je account zorgen. Google is zelf niet heel concreet is over de regels, wat het alleen maar lastiger maakt. Bij het artikel Beleid voor Shopping-advertenties vind je een algemeen overzicht van de regels waaraan de ingediende producten moeten voldoen. Concrete voorbeelden worden hierin niet genoemd. Zowel de African Mango, ivoren kussenslopen als de afslankpillen zullen namelijk worden afgekeurd.

Hoe weet je welke producten afgekeurd worden?

In het Google Merchant Center zie je een tab Diagnostische gegevens. In dit tabblad zie je alle waarschuwingen over je feed staan. Los deze waarschuwingen zo snel mogelijk op. Heel veel onschuldige problemen kunnen namelijk alsnog een risico voor opschorting vormen, zeker in combinatie met een of meerdere serieuze issues. Houd ook in de gaten of je de e-mails van Google ontvangt. Dit kun je instellen via Voorkeuren en Gebruikers.

Hoe voorkom je afkeuringen?

Er zijn verschillende manieren om afkeuringen te voorkomen:

  • Houd je aan de productspecificaties
    Het is belangrijk dat je je producten volgens de juiste specificaties aan Google aanlevert. Op de pagina Productspecificaties lees je een uitgebreide beschrijving hoe elk veld in de feed gevuld moet worden. Heb je zelf een andere invulling van gegevens in je webshop? Met een tool als Channable kun je de opbouw en inhoud van je feeds aanpassen, zodat het wel aan de eisen van Google voldoet.
  • Wees voorzichtig met ‘dubieuze’ categorieën
    Er zijn bepaalde categorieën, zoals vitaminen en medicijnen, die vaak voor afkeuringen zorgen. Dit komt doordat Google hierop zeer strikt handhaaft. Overweeg of je dit soort assortiment beperkt of niet doorlaat naar Google Shopping, om opschorting van je account te voorkomen.
  • Gebruik gestructureerde gegevens
    Door het gebruik van gestructureerde gegevens kun je Google zelf de prijs en beschikbaarheid van producten laten updaten. Hiervoor schakel je de automatische artikelupdates in. Mocht de informatie in je feed op een gegeven moment verouderd zijn, dan kan Google de nieuwste prijs- en beschikbaarheidsinformatie van je website halen. Zo voorkom je afkeuringen op het gebied van prijs en beschikbaarheid.
  • Gebruik goede afbeeldingen
    Gebruik voor niet-kledingproducten een afbeelding van ten minste 100 x 100 pixels. Voor kledingproducten kun je het beste een afbeelding van ten minste 250 x 250 pixels kiezen. Afbeeldingen mogen daarnaast niet voorzien zijn van een watermerk of actiesticker.
  • Stel Google-meldingen in
    Een goed ingestelde Google-melding kan je waarschuwen als een bepaald product of specifieke term op je website te vinden is. Altijd handig om nog een extra signalering te hebben.
  • Gebruik een API
    Voor grotere accounts is een Diagnostische gegevens API beschikbaar. Hiervoor kun je – voordat producten worden geüpload – al checken of ze voldoen aan de richtlijnen van Google. Je voorkomt hiermee afkeuringen, omdat je de producten die voor problemen zorgen niet kunt uploaden via de API.

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *