Waarom ik zo fan ben van Screaming Frog

Waarom ik zo fan ben van Screaming Frog

Een schreeuwende kikker. Het is een bijzondere naam voor een superhandige tool. Het is een tool die bekend is bij SEO specialisten, maar je kunt er zo veel meer mee. In deze blog overtuig ik je om nog vandaag aan de slag te gaan met Screaming Frog!

Wat is Screaming Frog?

Screaming Frog is een tool waarmee je snel informatie van een website haaltDit wordt ook wel scrapen genoemdDat klinkt negatief. Je kent het bijvoorbeeld van het overnemen van content, zoals telefoonnummers, en die op een schimmige website publiceren. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je kunt het scrapen ook anders gebruiken, om je website te verbeteren.

Ik geef je een paar voorbeelden:

  • Controleren of er kapotte links op je website aanwezig zijn
  • Monitoren of er afbeeldingen zonder alt-tekst online staan
  • Bekijken welke blogs voor het laatst in 2010 zijn aangepast
  • Checken op welke pagina’s een specifieke afbeelding voorkomt

En de kosten? Tot 500 pagina’s kun je gratis bekijken via Screaming Frog. Heb je een website met meer pagina’s? Dan heb je een betaalde licentie nodig. Je betaalt hiervoor 149 pond per jaar. Bij de betaalde variant krijg je extra functies, zoals integratie met Google Analytics en Google Search Console, extractie van gegevens op maat en de mogelijkheid voor het bewaren van crawlresultaten.

Hoe werkt Screaming Frog?

Screaming Frog bekijkt de pagina’s van een website via een spider. Dit ken je wellicht van Google. Alle links op de website worden gevolgd, zodat je een compleet beeld krijgt van de website. Je kunt Screaming Frog op verschillende manieren gebruiken. Standaard voer je een url in, en wordt vanaf die url de website gespiderd. De software volgt elke linkje vanaf de pagina, en komt zo langs de meeste pagina’s op de website. Een andere handige manier is de “List Mode”. Op die manier kun je een lijst met url’s laten analyseren. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de xml-sitemap gebruiken, of een lijst met alle landingspagina’s uit je Google Ads campagnes. Je gebruikt deze functie via bij Mode -> List.

Per link krijg je standaard een enorme hoeveelheid aan informatie. Je krijgt informatie over de pagina zelf, zoals de grootte, het aantal woorden, de meta-informatie en het aantal links van en naar de pagina.

Ook wordt gecheckt of de pagina bestaat, en of er redirects zijn. Handig, want die links wil je als eerste aanpakken. Een link die naar een niet-bestaande pagina gaat, vervang je door een betere link. Zo help je je bezoekers verder op je website.

Screaming Frog: zo kun je het gebruiken

Er zijn veel verschillende manieren waarop je de tool kunt gebruiken. Om je op weg te helpen, deel ik een paar tactieken die ik vaak gebruik.

  1. Opsporen van kapotte links en links met redirects. Vul de domeinnaam van je website in, en crawlen maar. Bij de resultaten bekijk je alle url’s met statuscode 404 (een kapotte link) of 301/302 (een link met een redirect). Via de tab Inlinks kun je bekijken op welke pagina de verkeerde links voorkomen. Maak een lijstje met de url’s die je moet vervangen, en aan de slag!
    Voor de SEA specialisten: je kunt ook werken met een uitdraai van alle url’s van je advertenties en extensies.
  2. Een contentscan van je website maken. Het is fijn om te weten hoeveel pagina’s er op je website staan, en welke pagina’s vaak bezocht worden. Ook kun je via Screaming Frog fijn de structuur van de website ontdekken. Zo heb je in een uurtje een globaal overzicht van een website. Tip: je kunt via de Google Analytics integratie direct de bezoekersaantallen per pagina bekijken, of deze gegevens zelf toevoegen via een export uit Google Analytics.
  3. SEO check. Heeft elke pagina een duidelijke titel? Is de meta beschrijving overal ingevuld? Is er op elke pagina H1 aanwezig? Deze basisvoorwaarden voor een goede vindbaarheid kun je gemakkelijk voor honderden pagina’s tegelijkertijd checken met Screaming Frog. Ook dubbele meta beschrijvingen worden aangegeven; handig!
  4. Gegevens op maat ophalen. Met de functie Custom Extraction kun je op maat tekst van je website halen. Denk aan de waarde van een specifiek HTML-element, zoals de prijs van een product of de auteur van een blog. In de handleiding van Screaming Frog kun je meer voorbeelden en regels bekijken.

Nadelen van Screaming Frog

Elke tool heeft ook zijn beperkingen. Ook handig om te weten voordat je aan de slag gaat:

  • Screaming Frog focust op de technische kwaliteit en structuur van de website. Zo kun je met een website vol met slechte content alsnog prima uit de tests van deze tool komen.
  • De tool vindt alleen pagina’s die op je website zijn gelinkt. Een losse landingspagina voor een campagne? Die pagina gaat Screaming Frog niet vinden.
  • Bij grote websites duurt het crawlen van de volledige website lang. Van enkele uren tot enkele dagen. Vaak is het niet nodig om de complete website te laten checken. Bekijk kritisch welke informatie je nodig hebt, of gebruik een subset van de website om je conclusies uit te trekken.
  • Het crawlen van een (grote) website met veel links zorgt ervoor dat de Screaming Frog spider veel url’s gaat opvragen. Dit belast de servers waarop je website draait. En vraagt rekenkracht van je eigen laptop. Je kunt binnen Screaming Frog een limiet instellen van het maximaal aantal url’s per minuut. Ook zijn er verschillende mogelijkheid om het crawlen in de cloud te doen of op te slaan.

Ik hoop dat je door deze blog een nieuwe favoriete tool hebt ontdekt. Ben jij al een gebruiker van Screaming Frog? Deel dan vooral je tips en ervaringen in de reacties.

2 antwoorden
  1. Marleen
    Marleen zegt:

    Handige tip! Via mijn opleiding ben ik in aanraking gekomen met Screaming Frog . Nog niet veel meegedaan maar ga mij zeker eens verder verdiepen iin deze tool!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *