Online marketeer met telefoon

Waarom elke online marketeer een eigen website moet hebben

Regelmatig krijg ik de vraag: ik wil meer weten van online marketing, welke online marketingopleiding kan ik het beste gaan volgen? Gelukkig zijn er steeds meer goede online marketingtrainingen. Via bedrijven als SRM, How & Knower en vele andere opleiders kun je verschillende online marketingtrainingen volgen. Ook Google Ads heeft zijn eigen Academy for Ads, en Facebook biedt een e-learning aan via Facebook Blueprint. Maar wil je écht online marketing leren? Ga dan aan de slag met je eigen website!

Je doet brede online marketingkennis op

Met je eigen website ben je online marketeer, webdeveloper, tekstschrijver en designer in één. Je leert al die disciplines in de praktijk toe te passen. Loop je ergens vast, dan ga je op onderzoek uit en vind je zelf een oplossing. Zo leer je veel over alle verschillende onderdelen van online marketing.

Je oefent in het klein

Met 100 of 1000 bezoekers per maand is het anders werken dan met 1000 bezoekers per minuut. Als je klein begint, kun je gerust eens iets uitproberen, zonder dat het erg is als er echt iets misgaat. Je eigen website is de ideale plek om dingen te testen. Zo oefen je in het klein dingen die je later in het groot kunt toepassen.

Je begrijpt beter wat je collega’s doen

Als online marketeer ben je vaak gespecialiseerd in één onderdeel binnen online marketing: traffic, social, branding, content of conversie. Bij je eigen website ligt dat net een beetje anders: daar ben je op alle onderdelen actief. Dus ga bijvoorbeeld eens aan de slag met social en kijk of het je lukt om op Instagram een trouwe fanbase op te bouwen. Binnen een paar weken weet je veel beter waar jouw collega van social zich dagelijks mee bezighoudt, en dat is ook weer fijn voor de samenwerking.

Je kunt je expertise bewijzen

Zeker als je nog niet als online marketeer werkt, is een eigen weblog of webwinkel heel fijn om je expertise te bewijzen. Want als jij zelf een goede website kunt maken en onderhouden, dan kun je dat ook voor een werkgever. En je laat ook nog direct zien dat je supergemotiveerd bent om het als online marketeer te gaan maken. Zo nam ik ooit bij bol.com een talentvolle dame aan. Ze had geen werkervaring op het gebied van online marketing, maar toen ze over haar eigen webshop vertelde, begonnen haar ogen te stralen!

Je leert van je fouten

Ik startte ooit een affiliate website gericht op verf. Met de prachtige URL www.bodebouwer.nl dacht ik flink wat bezoekers met een typo binnen te halen. Helaas… het was een enorme flop. Slechts 10 bezoekers per maand maakten die typefout. Daarnaast bleek het ook niet zo slim om een site over verf te starten, zonder dat er serieuze sites waren die online verf verkochten. Zo’n fout maak je maar één keer!

Doen!

Er zijn inmiddels talloze online marketingfilmpjes op YouTube beschikbaar. En anders zijn er nog flink wat blogs waar je uren tijd aan kunt besteden. Fijn om te lezen en te kijken, maar je leert het pas echt door het te doen. Dus ga lekker praktisch aan de slag en zet die perfecte eigen website,  Instagram feed of YouTube kanaal op. Dan merk je pas echt wat er allemaal bij komt kijken. Doen dus!

Foto: Foter.com
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *