Vijf veelvoorkomende Google Shopping fouten (en hoe je ze kunt voorkomen)

Adverteren in Google Shopping is voor webwinkels een effectieve manier om nieuwe klanten te bereiken. De laatste weken merk ik dat er meer aandacht voor Google Shopping campagnes is, na de aankondiging dat Google Google Shopping campagnes gratis maakt.

Gratis Google Shopping campagnes?

Google heeft bekend gemaakt dat ze Google Shopping resultaten gaan vertonen waarvoor je niet hoeft te betalen. Reken jezelf nog niet rijk: dit aanbod geldt alleen voor de Shopping resultaten op het Shopping tabblad. Voor de Shopping resultaten op de ‘gewone’ zoekresultatenpagina moet dus nog steeds betaald worden. Als je gewoon op Google zoekt naar producten, dan blijven de resultaten bovenaan betaald. En verrassing: dat zijn de resultaten die de meeste bezoekers zien. De meeste mensen zoeken namelijk vanaf het beginscherm van Google, en komen dan niet op het Shopping tabblad terecht.

Op dit moment zijn de gratis Google Shopping resultaten nog niet actief in Nederland. Je hoeft je hiervoor niet aan te melden. Het enige wat je hoeft te doen is de optie “Platforms van Google” aan te vinken in je Google Merchant account, en producten te selecteren. Deze producten worden alleen gebruikt voor de gratis vermeldingen. Ik raad je aan om dit alvast te doen, zodat je klaar bent voor het moment dat de gratis vermeldingen in Nederland actief worden.

Met de gratis vermeldingen bereik je niet alle potentiële klanten. Je mist daarmee de mensen die in Google naar producten zoeken. Ook zijn de posities bovenaan in Google Shopping alsnog gereserveerd voor de betalende adverteerders. Betaalde Google Shopping campagnes blijven daarom alsnog belangrijk. In de praktijk kom ik regelmatig campagnes tegen die niet optimaal zijn ingericht. In deze blog laat ik je vijf veelvoorkomende fouten in Google Shopping campagnes zien, en vertel je hoe je dit kunt voorkomen.

1. Geen producten beschikbaar

Het komt vaker voor dan je denkt: een Google Shopping campagne zonder actieve producten. Dan zul je weinig bezoekers naar je website trekken. De oorzaak is vaak een fout in de Google Shopping feed. Zo’n feed, een bestand met alle relevante productinformatie, koppel je eenmalig in het Google Merchant Center. Als je daarna de opbouw van je feed wijzigt, is het altijd slim om even te checken of de feed nog goed funtioneert. Dit doe je in het Google Merchant Center, tabblad Producten, onderdeel Feeds.

Je hoeft niet perse een feed te gebruiken. Je kunt ook eenmalig je gegevens toevoegen in Google Merchant Center. Ik raad je af deze mogelijkheid te gebruiken, omdat je hiermee snel verkeerde informatie deelt. Doe dit alleen als je een klein aantal producten hebt die nooit van prijs of levertijd veranderen. Het gebruik van feed is voor de meeste webwinkel de beste optie. Voor grotere webwinkels is het gebruik van een API (een manier waarop computersystemen informatie uitwisselen) een goede optie.

2. Onvoldoende productinformatie

Google Shopping vergelijkt producten op basis van de productgegevens die je hebt ingevoerd. Er zijn dan ook strenge eisen over verplichte productinformatie. Mist deze informatie? Dan zal jouw productvermelding niet actief worden. Lees de vereisten van Google door, en gebruik de juiste indeling voor je feed. Check of alle verplichte velden zijn ingevuld. Vul daarnaast zoveel mogelijk van de optionele velden in. Voeg aangepaste labels toe voor attributen die je kunt gebruiken in het sturen van je campagne.

Wil je controleren of je er voldoende productinformatie aanwezig is in je feed? In het Google Merchant Center kun je via Producten -> Diagnostische gegevens bekijken of er nog gegevens kunnen worden toegevoegd.

3. Afgekeurde producten

Google Shopping kent strenge voorwaarden voor je webshop, de content en je productinformatie. Je moet aan deze vereisten blijven voldoen, zodat je geen risico loopt op een opschorting van je account. Houd hiervoor de pagina “Diagnostische gegevens” goed in de gaten. Je vindt daar verschillende soorten meldingen, namelijk afkeuringen en waarschuwingen. Probeer afkeuringen direct op te lossen of de afgekeurde producten uit de feed te halen. Als je een product met een afkeuring blijft aanbieden, blijft ook de afkeuring actief en kan dit zorgen voor een opschorting van je account. Waarschuwingen zijn minder ernstig, maar ook daarvoor geldt: hoe minder, hoe beter.

Bij grote accounts is het slimmer om de Google Content API for Shopping te gebruiken, zodat je voor het uploaden kunt checken of je content aan de voorwaarden voldoet.

Lees ook: Zo zorg je voor de perfecte Google Shopping campagne

4. Verkeerde producten

Een pen, een computermuis of een outletshirtje van 5 euro? Dit zijn allemaal lastige producten om te verkopen via Google Shopping. Als webwinkel haal je een klein bedrag aan omzet binnen, maar ben je ook de advertentiekosten en verzendkosten kwijt. Grote kans dat je met de verkoop van dit soort producten eerder geld verliest dan binnenhaalt. Kijk daarom kritisch naar welke producten je wilt aanbieden via Google Shopping. Kies voor producten waar je een goede marge op hebt, je voldoende voorraad hebt en goed geprijsd bent ten opzichte van je concurrenten.

Producten die je nooit wilt aanbieden (bijvoorbeeld alle producten onder de 10 euro) kun je beste direct uitsluiten in je feed, zodat je deze productgegevens ook niet naar Google stuurt. Producten die je wellicht later wel wilt aanbieden neem je wel op in je feed. Je geeft deze producten een aangepast label mee, zodat je ze een lager bod mee kunt geven of kunt uitsluiten.

5. Geen goede campagnestructuur

Op basis van een feed kun je meerdere Google Shopping campagnes maken. Een goede campagnestructuur is extra belangrijk bij Google Shopping campagnes, omdat je door deze structuur kunt bepalen welke producten worden vertoond bij een relevante zoekopdracht. Binnen Google Shopping koop je namelijk geen zoekwoorden in, maar worden je producten gematched met de zoekopdrachten. Zonder goede structuur heb je geen controle over wanneer welk product wordt getoond.

Vaak is het handig om zoveel mogelijk vertoond te worden op productspecifieke zoekopdrachten. Bij dit type zoekopdrachten weet een klant vaak al welk product hij wil kopen, en is de conversie hoog. Om dit voor elkaar te krijgen, kun je bijvoorbeeld Google Shopping campagnes in drieën splitsen: een generieke campagne, een merkcampagne en een productspecifieke campagne. Met behulp van verschillende biedingen, prioriteiten en lijsten met uitsluitingszoekwoorden zorg je ervoor dat je producten op productspecifieke zoekopdracht verschijnen.

Nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je aan voor de nieuwsbrief (max 1x per maand).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *