Hoe schrijf je goede producteksten; vijf tips

Vijf tips voor effectieve productteksten

De gemiddelde dag van een webwinkelier vliegt voorbij. Het verzenden van pakketten, de inkoop, het beantwoorden van vragen van klanten, het bijhouden van social media; je hebt er een ruime dagtaak aan. En dan vergeet je één van de belangrijkste dingen: het schrijven van goede productteksten. Goede productbeschrijvingen maken nog steeds het verschil in je webwinkel. Goede teksten zorgen voor meer conversie, een betere vindbaarheid en minder klantvragen. Maar het is ook uitdagend om voor je producten goede teksten te schrijven. Het is niet voor niets dat als je zoekt op “productteksten” de suggestie “productteksten laten schrijven” bovenaan staat. Daarom heb ik in deze blog vijf tips om je vliegensvlug goede productteksten te laten schrijven.

1. Schrijf het zoals je het zegt

Een simpele, effectieve tip: schrijf je productomschrijving zoals je aan een klant zou vertellen als die je vraagt wat het product is. Op die manier benoem je de voordelen van het product voor de klant, en gebruik je duidelijke, begrijpelijke taal. Heb je moeite om dit achter je laptop te doen? Neem dit advies dan heel letterlijk en praat over het product alsof je met een klant spreekt en neem dit op met je telefoon. Je zult zien dat je met deze opname veel gemakkelijker een producttekst uitwerkt.

2. Informatie verzamelen voordat je gaat schrijven

Welke afmetingen heeft het product? Wat is over het merk van het product te vertellen? En zitten er eigenlijk standaard batterijen bij? Het schrijft veel sneller als je alle informatie bij de hand hebt. Verzamel dus voordat je gaat schrijven alle productspecificaties, zodat je zonder onderbrekingen je teksten kunt schrijven. Wellicht kan iemand in je team die niet houdt van schrijven, maar wel een ster is in zaken uitzoeken, deze voorbereiding voor je doen.

3. Maak gebruik van templates

Een goede productbeschrijving heeft een heldere opbouw. Start met een korte omschrijving van het product, en benadruk hierbij de voordelen van dit product voor de klant. Ga daarna verder in op verschillende onderdelen van het product. Je sluit af met eventuele voorwaarden, gebruikersinstructies, afhankelijk van het product wat je verkoopt. Werk met tussenkopjes en alinea’s om het gemakkelijk leesbaar te houden.

Maak hiervan een heldere template die je bij elke nieuw product kan gebruiken. Kijk vooral ook naar concurrenten binnen en buiten je markt hoe zij dit aanpakken. Spieken mag, maar neem nooit letterlijk productteksten over van een concurrent. Dit is strafbaar en gaat je op de lange termijn ook nooit verder helpen.

4. Doe altijd (!) zoekwoordonderzoek

Het is zuur als je kostbare tijd verspild aan een tekst die vervolgens nauwelijks wordt gelezen. Met een kort zoekwoordonderzoek kun je veel beter bekijken hoe belangrijk dit product voor je webwinkel is. Als er nauwelijks naar het product wordt gezocht, kun je ervan uitgaan dat je het product ook weinig zult verkopen. Ook kun je in een zoekwoordonderzoek gemakkelijk zien welke zoektermen je klanten gebruiken, zodat je deze zoektermen kunt gebruiken in je tekst.

Ubersuggest.io is een gratis tool om te kijken hoe vaak een zoekterm gebruikt wordt. Stel: je schrijft een tekst over een hydrofiele doek je ook kunt gebruiken als inbakerdoek of swaddle doek. Als je deze zoekwoorden invult in Ubersuggest, krijg je onderstaande resultaten te zien:

  • hydrofiele doek: 3.600 keer per maand gezocht
  • inbakerdoek: 2.900 keer per maand gezocht
  • swaddle doek: 480 keer per maand 

Je weet dan dat je het beste kan schrijven over een hydrofiele doek, omdat deze term veel vaker wordt gebruikt dan swaddle doek. Als je bij Ubersuggest.io inlogt met een Google account, krijg je een uitgebreide lijst aan zoekwoordsuggesties te zien. Op basis van het ingevulde zoekwoord krijg je gerelateerde zoektermen te zien. Je ziet bijvoorbeeld ook dat op “hydrofiele doek xl” 480 keer gezocht is en op “inbakeren met een hydrofiele doek” 110 keer per maand gezocht wordt.  Verwerk dergelijke termen in je tekst, zodat je potentiële klanten je goed kunt vinden en je relevante informatie geeft in je productbeschrijving.

5. Begin bij het eindresultaat

Wat gebeurt er als je klant het product koopt of gebruikt? Wat is er dan anders? Wanner is een klant extreem tevreden met het product? Neem dit als uitgangspunt bij het schrijven van je tekst. Met het eindresultaat in gedachten kun je veel gemakkelijker een overtuigende beschrijving van je product maken.

Heb jij nog andere goede tips? Of wil je je ervaringen delen? Laat een reactie achter, dat vind ik leuk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *