Vijf SEO missers (en hoe je ze kunt voorkomen)

Vijf veelgehoorde én verkeerde SEO uitspraken op een rijtje. In deze blog lees je hoe het echt zit, zodat jij je website beter vindbaar maakt.

1. SEO? Dat doet onze SEO specialist. 

Mijn advies: geef iedereen die aan de website werkt een basistraining SEO. Zorg ervoor dat iedereen weet wat je moet doen om de vindbaarheid te verhogen. Maak hier duidelijke afspraken over. Bijvoorbeeld: de schrijver van de productomschrijvingen doet ook zoekwoordenonderzoek en gebruikt de juiste zoekwoorden in de teksten. Zo zorg je er direct voor dat elk product een goede geoptimaliseerde tekst heeft, zonder dat de SEO specialist alle teksten hoeft te schrijven. Dit scheelt tijd, geld en maakt ruimte vrij voor andere SEO werkzaamheden. Zo kan behalve de SEO specialist ook de designer, de productspecialist, de tekstschrijver, de marketeer en de HR-medewerker meewerken aan je vindbaarheid!

2. Vorig jaar heb ik veel in SEO geïnvesteerd, dus komend jaar ga ik met andere kanalen aan de slag.

Helaas, een goede vindbaarheid realiseer je niet met een eenmalig project. Een goede SEO strategie moet structureel en over een langere periode worden uitgevoerd voor het beste resultaat. Hoe doe je dit wel? Zorg ervoor dat je maandelijks een aantal SEO verbeteringen uitvoert. De ene maand werk je aan de teksten van je productpagina’s, de volgende maand ga je aan de slag met de performance van je website. Als je op deze manier structureel de belangrijkste SEO verbeteringen blijft oppakken, zul je langer en meer profiteren van je inspanningen.

3. Bedrijf x biedt me een nr. 1 positie in Google.

Er zijn nog steeds veel cowboys actief in online marketing, en specifiek in SEO. Denk aan bedrijven die op grote schaal links verkopen, werken met illegale praktijken of wurgcontracten aanbieden. Zorg ervoor dat je als klant op de hoogte bent van de basisprincipes van SEO, zodat je kritische vragen kunt stellen en de resultaten goed kunt beoordelen. Contracten van een jaar of langer zijn niet nodig. Wees ook voorzichtig met bedrijven die je topposities in Google beloven. Een garantie op topposities kan simpelweg niet gegeven worden, maar je mag wel een inschatting van de resultaten verwachten van je SEO specialist.

4. De webbouwer zegt dat SEO goed is geïnstalleerd. 

Laatst las ik het nog in een Facebook-groep voor startende ondernemers: Mijn nieuwe webwinkel is nu een paar maanden live, maar ik ben nog niet goed vindbaar. De webbouwer zegt dat SEO goed is geïnstalleerd. De vraag van de eigenaar van de webwinkel was wat er verder nog geregeld moest worden.  

Er bestaat niet zoiets als het goed installeren van SEO. Je kunt wel degelijk een aantal technische aspecten van SEO goed instellen. Denk dan bijvoorbeeld aan de bereikbaarheid van de pagina’s, de snelheid van je website, de aanwezigheid van meta tags, canonicals en een XML-sitemap. Bij professionele webbouwers wordt dit goed geregeld.

Is een opgeleverde website dan volledig SEO-proof als je webbouwer dit aangeeft? Dat is niet altijd het geval. Vergelijk het met nieuwe schoenen: pas als je er op gaat lopen, merk je of je schoenen echt lekker zitten. Zo is het ook met een website. Als je je website gaat gebruiken, zul je merken of de gebouwde site volledig SEO proof is.

En, SEO is meer dan alleen techniek. Naast techniek zijn je content en autoriteit superbelangrijk voor hoge rankings. En op deze factoren heeft een webbouwer geen invloed. Ga dus ook zelf aan de slag met het schrijven van goede content en het verkrijgen van relevante links.

5. Er wordt heel weinig op onze producten gezocht , dus SEO is voor ons niet van belang. 

Dit is een hardnekkig misverstand! Google is nog steeds de meestgebruikte website van Nederland. Dagelijks wordt er miljoenen keer gezocht op allerlei zoektermen, dus waarom zou er niet naar jouw producten worden gezocht? Dikke kans dat er wel naar jouw artikelen wordt gezocht, maar dat jij andere termen gebruikt dan je potentiële klanten. Vaak zie je dat een professional andere woorden gebruikt dan een consument. Zo noem jij je product bijvoorbeeld een “notebook”, terwijl de gemiddelde consument naar een “laptop”zoekt. Maak gebruik van tools als Ubersuggest of Google Ads Zoekwoordplanner (Google Ads account nodig) om synoniemen te vinden.

Een andere reden kan zijn dat jouw product nog niet bekend is bij de doelgroep. Je productnaam zal dan niet worden gebruikt als zoekopdracht. Je kunt dan beter inspelen op het oriëntatiegedrag van je potentiële klant. Welke zoektermen zal iemand gebruiken die last heeft van het probleem dat jouw product oplost? Denk bijvoorbeeld aan het “Zandlaken”, een strandlaken dat een zandvrije zone creëert op het strand. Persoonlijk lijkt dit me ideaal, maar ik zou nooit gezocht hebben op “zandlaken”, omdat ik het product nog niet ken. Wel zou ik bijvoorbeeld zoeken op “strand hacks” of “geen zand op handdoek”. Dit soort oriënterende termen zijn dan belangrijker voor jouw bedrijf om goed vindbaar op te zijn. Focus je dus op dit type zoektermen om meer verkeer uit SEO te halen.

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief (max 1x per maand).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *