Verkopen via bol.com en Amazon; wat levert het op?

Verkopen via bol.com en Amazon: dit levert het op

Is verkopen via bol.com of Amazon de sleutel tot een succesvolle online onderneming? Ik heb het de afgelopen twee maanden opnieuw geprobeerd. Op kleine schaal heb ik emaillen servies verkocht via Amazon.de. Ik ga je laten zien wat het verkopen via bol.com en Amazon.de mij heeft opgeleverd.

Dit is deel 3 in een serie blogs over verkopen via bol.com en Amazon.de. In deel 1 lees je alles over het starten als verkoper en in deel 2 kun je alles lezen over fulfillment door bol.com en Amazon.

Hoe ik het aanpakte

Half december ben ik gestart met het verkopen via bol.com en Amazon.de. Vooraf had ik gezien dat de concurrentie op emaillen servies op Amazon.de veel groter is dan op bol.com. Ik heb er daarom voor gekozen om kleine aantallen producten bij Amazon op voorraad te leggen.

Mijn leverancier heeft de bestelde producten voorzien van bol.com- en Amazonlabels en deze zijn direct verstuurd naar de logistieke centra. Dit was nog even lastig: de levertijd van de leverancier werd niet gehaald, waardoor leverafspraken geannuleerd en verplaatst moesten worden. Gelukkig werden de verzendingen keurig geaccepteerd en kreeg ik binnen een paar dagen na levering van zowel Amazon.de als bol.com bericht dat de artikelen op voorraad lagen.

De eerste bestelling werd al na een dag via Amazon.de gedaan. Met de e-mail “Amazon.de hat Ihren verkauften Artikel versandt” werd het goede nieuws aangekondigd. Twee dagen later volgde ook de eerste bestelling via bol.com. Tot zover goed nieuws. Maar wat heeft dit mij nu opgeleverd?

 

De opbrengst

In twee maanden zijn er vijf verkopen via Amazon.de en zes verkopen via bol.com gedaan. Bij Amazon was de totale omzet 135 euro, bij bol.com 151 euro, exclusief BTW.

Eerlijk is eerlijk, de verkopen via Amazon hadden hoger kunnen zijn. Van twee producten is namelijk de voorraad uitverkocht. Mijn keuze om een paar artikelen van elk product op voorraad te leggen was een iets te voorzichtige inschatting.

Daarnaast zie ik nog een aantal kansen om de omzet verder te verhogen:

  • Het optimaliseren van verkoopprijzen. Sommige prijzen kunnen iets worden verhoogd (=meer marge), andere producten moeten wat lager geprijsd zijn om vaker verkocht te worden.
  • Het toevoegen van meer producten: ik ben gestart met vier verschillende producten.
  • Het verkopen van producten in andere Europese landen via Amazon.de. Via FBA kun je producten in 27 Europese landen verkopen. Zo kunnen klanten uit Nederland via Amazon.de je product bestellen. Om producten daadwerkelijk in meerdere landen te kunnen verkopen, moeten de producten op basis van het EAN worden gekeurd.
  • Het verkopen van producten via andere verkoopplatformen van Amazon, zoals Amazon.co.uk. Hiervoor heb je een Professional account nodig.

De kosten van verkopen

Bij het verkopen op een verkoopplatform betaal je voor het aantal bestellingen, de fulfillment en de opslag. Beide platformen kennen geen vaste prijzen. Alleen bij het Professional account van Amazon betaal je een vast maandbedrag, maar hier heb ik geen gebruik van gemaakt.

De kosten voor een verkoopplatform bestaan uit:

  • Verzending: de verzendkosten om je pakket aan de consument te leveren.
  • Pick&Pack: bol.com rekent aparte kosten voor het orderpicken en inpakken van de zending. Bij Amazon.de zijn deze kosten in de verzendkosten meegerekend.
  • Voorraadkosten: je betaalt voor het opslaan van je artikelen in het magazijn. Bij bol.com is dit een vast tarief per artikel, afhankelijk van de grootte en het gewicht van het artikel. Bij Amazon.de zijn de kosten afhankelijk van het aantal kubieke meters dat je voorraad gemiddeld inneemt.
  • De bemiddelingsbijdrage betaal je als vergoeding voor de bestelling aan het platform, een soort commissie. Deze bijdrage betaal je ook wanneer je de producten zelf op voorraad hebt en zelf de verzending doet. Bij bol.com bestaat de bijdrage uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs. Bij Amazon betaal je met een Individual account een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs. Bij een Professional account (kosten 39 euro per maand) vervalt de bijdrage; het percentage van de verkoopprijs blijft ongewijzigd.
  • De BTW afdracht: bij bol.com geef je de verkoopprijzen inclusief BTW op bij het platform. Dit betekent dat je na verkoop ook BTW moet afdragen aan de Belastingdienst. Bij Amazon FBA lagen de producten in Duitsland, en moet je over je omzet in Duitsland BTW afdragen.

Bij bol.com waren de totale kosten 59 euro (voor 6 bestellingen en 34-40 artikelen op voorraad). Met 60 euro voor 5 bestellingen en slechts 3-8 producten op voorraad is Amazon zeker het duurdere platform.

Naast de directe kosten van het verkoopplatform, komen er nog een aantal andere kosten kijken bij het verkopen via bol.com of Amazon.de. Denk aan de inkoop van de producten, de verzendkosten van mijn leverancier naar het magazijn, en de kosten voor de vertaling van productteksten van het Nederlands naar het Duits. Bij Amazon bleek ik de producten naar twee verschillende distributiecentra te moeten sturen; dit zorgde voor hogere verzendkosten. De eenmalige kosten voor vertaling van de productteksten van het Nederlands naar het Duits heb ik niet meegenomen in de vergelijking.

Wat levert het op?

Het moment van de waarheid. Wat levert het verkopen via zo’n platform echt op? Het goede nieuws: het verkopen via bol.com heeft direct iets opgeleverd, een ‘winst’ van 23 euro. Amazon.de als verkopersplatform laat nog geen groene cijfers zien: een verlies van 9,50 euro.

Een succesvolle onderneming kan ik het nog niet noemen. De opbrengsten zijn te laag en de uiteindelijke winst piepklein. Met de huidige producten boek ik geen hoge winst. Potentie is er echter wel: bij bol.com is de ‘winst’ per bestelling 3,80 euro. Bij een hoger aantal bestellingen kun je daar best iets leuks van maken.

Aan de berekening valt overigens nog iets op te merken: ik heb geen rekening gehouden met ‘personeelskosten’ of met onverkoopbare voorraad. Aan de andere kant heb ik ook geen rekening gehouden met inkoopvoordelen bij grotere bestellingen. De verzendkosten voor de producten zijn ook verdeeld over een beperkt aantal bestellingen, terwijl bij een groter aantal bestellingen dit positiever uitpakt.  

De conclusie

Ben ik nu helemaal klaar met de verkoopplatformen van bol.com en Amazon.de? Nee, in tegendeel. Met deze kleine test heb ik een beter beeld gekregen van hoe verkoopplatformen werken en welke mogelijkheden deze platformen bieden. Het verkopen via platformen biedt zeker voordelen. Aan de andere kant: het levert niet per se geld op. Wat zijn de voor- en nadelen van het verkopen via een platform?

Verkopen via een platform is geschikt voor jou, als…

  • je een snelle levertijd wilt bieden;
  • je geen tijd kwijt wilt zijn aan naar een pakketpunt gaan;
  • je wilt dat de verzending snel en goed gebeurt;
  • je een grote groep mensen wilt bereiken.

Verkopen via een platform is niet geschikt voor jou, als…

  • je producten verkoopt met lage marges, veel retouren of zeer agressieve online concurrentie;
  • je grote of breekbare producten verkoopt (voorraadkosten en verzendkosten zijn bij outsourcen dan extra hoog);
  • je verwacht dat het snel veel geld gaat opbrengen.

Mijn conclusie: het verkopen via platformen heeft potentie. Maar het is ook een vak apart. Het vereist veel inzicht in je producten en marges. Zit je nog niet op een platform? Meld je aan. Leer en ervaar of het voor jouw onderneming een toegevoegde waarde heeft. Heb jij al ervaring met het verkopen via een platform? Leuk als je iets van je laat horen, ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Wil je ook andere blogs niet missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Photo on Foter.com
18 antwoorden
  1. Barbara de Bruin
    Barbara de Bruin zegt:

    Heel leuk om over jouw ervaringen met verkopen via platform bol.com en amazon te lezen! Zelf verkoop ik via bol. Ik heb een deel via LvB en een deel doe ik zelf. Wat ik nog mis in jouw berekening in de winst is de BTW afdracht. De BTW wordt geheven over De verkoopprijs en die is inclusief de verkoopkosten (verzendkosten, bemiddelingskosten etc.). Of heb ik verkeerd begrepen en is dat wel al verdisconteerd in de winst die jij noemt?

    Beantwoorden
    • Ellen - Digitale Drukte
      Ellen - Digitale Drukte zegt:

      Dag Barbara,
      Dank je voor je compliment!
      In het artikel heb ik de verkoopprijs exclusief BTW gebruikt voor de berekeningen. Voor de winst hoeft daarom op deze manier geen rekening te worden gehouden met de BTW afdracht.
      Ik heb informatie over BTW afdracht toegevoegd in het artikel, dank je wel voor je feedback!
      Groet,
      Ellen

      Beantwoorden
  2. John
    John zegt:

    Hallo,
    Wij hebben onze verkoop een maandje ondergebracht bij amazon, maar nee……veel te duur.
    20% provisie per product + ieder maand 39€ per 1000 producten(tenminste dat betalen wij), en mocht er iets gebeuren dan weten zij van niets.
    Het kan wat langer duren, maar het geld van je provisie en abonnement kan je beter met google spenderen.
    Blijf het tenminste in je eigen beheer.
    Nogmaals amazon……niet voor ons.

    Beantwoorden
  3. Michael
    Michael zegt:

    Ik heb op andere websites begrepen dat als je Amazon FBA gebruikt, dat je dan vanaf het 1e product BTW moet afdragen in Duitsland, omdat je voorraad in Duitsland ligt opgeslagen. De drempel tot 100.000 omzet euro zou alleen gelden als je FBM gebruikt, dus zelf de producten vanuit Nederland verstuurt. Hebben jullie een reden om aan te nemen dat je wel BTW in Nederland kan afdragen bij FBA?
    Ik vind het papierwerk rond het BTW afdragen in Duitsland wel een behoorlijke drempel om op Amazon te verkopen.

    Beantwoorden
    • Jochem
      Jochem zegt:

      Het klinkt inderdaad als een redelijke drempel maar aangifte doen in Duitsland is een stuk gemakkelijker dan je denkt. Gelukkig kan het namelijk via Elster (tool van de Duitse belastingdienst) online worden aangegeven.

      Wij verkopen ook via Amazon FBA en aangifte doen valt ons reuze mee. Ook in de UK is het vrij gemakkelijk. Uiteindelijk bereiken we hierdoor een stuk meer klanten dan alleen in Nederland.

      Beantwoorden
    • Ellen
      Ellen zegt:

      Hi Bram,

      Amazon.de richt zich op Europese klanten, en heeft ook veel Nederlandse shoppers. Vanwege de vergelijkbaarheid met verkopen via bol.com heb ik daarom ervoor gekozen om te verkopen via Amazon.de.

      Groet,
      Ellen

      Beantwoorden
  4. Jonas
    Jonas zegt:

    Dag
    Ik las je artikel over bol.com en amazon en vond het echt een geweldig artikel. Heb ze alle 3 even rustig door gelezen. Nu zit ik alleen met de volgende vraag. Hoe weet je welke producten goed verkopen op bol.com en waar koop je ze in?
    Met vriendelijke groet Jonas

    Beantwoorden
    • Ellen
      Ellen zegt:

      Hi Jonas,

      Dank voor het compliment!
      Voor producten die al op bol.com aanwezig zijn, kun je in de webwinkel de producten sorteren op Bestverkocht. Daarnaast kunnen tools als Ubersuggest je helpen te kijken waar veel op wordt gezocht. Maar uiteindelijk zoek jij, en een aantal anderen met jou, naar het gat in de markt. Wellicht zijn er bepaalde producten die jij heel goed kent, of leveranciers waarmee je een goede relatie hebt. Dat kan een mooi startpunt zijn. Succes ermee!

      Groet,
      Ellen

      Beantwoorden
  5. Nase
    Nase zegt:

    Super informatief deze serie! Bedankt voor de tijd die je hierin hebt gestoken met duidelijke informatie.
    ik overweeg ook om te gaan verkopen via Amazon (waarom niet bol, weet ik eigenlijk niet, misschien omdat ik zelf veel koop op amazon?) en vroeg me eigenlijk af of als je via amazon.com verkoopt, je llistings dan automatisch ook zichtbaar zijn op amazon de/co.uk en hopenlijk soon ook .nl?

    Beantwoorden
    • Ellen
      Ellen zegt:

      Hoi Nase,
      Leuk om te horen! Elke landenversie heeft een aparte marketplace. Je listings op amazon.com worden dus niet zichtbaar op amazon.de. Een account op één van de Europese marketplaces kun je wel zo instellen dat je listings ook op de andere Europese marketplaces worden vertoond. Je vindt daar in dit helpartikel van Amazon meer informatie over. Je vindt hier ook meer informatie over de specifieke voorwaarden die Amazon hieraan stelt, bijvoorbeeld een klantenservice die alle talen van de verschillende marketplaces ondersteund.
      Succes met verkopen!
      Ellen

      Beantwoorden
  6. Muk
    Muk zegt:

    Hi Ellen,

    Leuke artikel! Ik ben zelf van plan om een start mee maken. Ik heb zelf nog geen bestaande artikel/product, maar ik ben wel hard bezig om de juiste product(en) te kiezen om die vervolgens via bol.com aan te bieden.

    Ik zal na jouw artikel een nog zekere en betere stap zetten met meer informatie uit ervaring.

    Enorme dank Ellen!!

    Beantwoorden
  7. Jelle
    Jelle zegt:

    Hi Ellen,

    Ik ben ook van plan om te gaan starten met de verkoop van producten via bol.com. Ik ben echter nog een beetje zoekende naar alle zaken die ik uit moet zoeken voordat ik uberhaupt kan starten. Zo moet ik me ook inschrijven bij de KvK. Hiervoor moet je ook een bedrijfsvorm etc. kiezen toch? Heb je hier nog tips voor?

    Enorm bedankt voor je duidelijke verhaal!

    Groet, Jelle

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *