Verkopen via bol.com: het opzetten van een winkel

Verkopen via bol.com of Amazon: zo doe je dat

Amazon. Je kunt geen blog openen of je vindt er wel iets nieuws over Amazon in terug.

Nederlandse klanten kunnen lid worden van Amazon Prime.

Amazon komt naar Nederland.

Amazon krijgt een tweede hoofdkantoor.

En dan bol.com: de Nederlandse internetreus die mij beter bekend is. Sinds 2011 is het mogelijk om als winkelier via bol.com te verkopen. Inmiddels wordt het bol.com verkopersplatform door bijna 20.000 verkopers gebruikt.

Bovendien is het bij zowel bol.com als Amazon.de mogelijk om je fulfillment uit handen te geven. Op die manier kun je je producten op voorraad laten leggen bij bol.com of Amazon en wordt het verzendproces door deze verkoopplatformen gedaan. Dit is ook interessant voor de startende verkoper: je hoeft dan niet zelf te investeren in een dure opslagruimte en je kunt een snelle levertijd garanderen. Maar wat kun je als (startende) webwinkelier met deze platformen? Hoe werkt het? Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Amazon en bol.com? En wat levert het op? Ik ben gestart als verkoper op beide platformen en deel in drie blogs mijn ervaringen met jou. In deze eerste blog lees je over het starten met verkopen via bol.com en Amazon.de.

Het aanmelden als verkoper

Aanmelden als verkoper bij bol.com en Amazon.de

Bij beide platformen heb ik me aangemeld als nieuwe verkoper. De aanmeldprocessen verlopen vergelijkbaar. Je start met het aanmaken van een regulier bol.com- of Amazonaccount. Daarna kun je dit account uitbreiden met verkoopmogelijkheden. Je voert in een online formulier informatie in over je onderneming: contactgegevens, financiële gegevens, een beschrijving, het KVK- en BTW-nummer.

Bij Amazon.de worden gegevens van de eigenaar/vertegenwoordiger van het bedrijf gevraagd, bij bol.com is dit niet het geval. De identiteit van de eigenaar/vertegenwoordiger wordt daadwerkelijk gecontroleerd met het uploaden van een kopie van je identiteitsbewijs. Ook je mobiele nummer wordt gecheckt met een code via een tekstbericht. Bol.com controleert daarentegen het adres van de verkopers: voordat je kunt starten met verkopen, krijg je per post een brief toegestuurd met een code die je in je account moet invoeren.

Bij Amazon heb je een creditcard nodig om je aan te kunnen melden. Er wordt een klein bedrag van je creditcard afgeschreven ter identificatie. Dit kan een kleine drempel zijn voor de Nederlandse markt, waar de creditcard een minder gangbaar betaalmiddel is. Je creditcard wordt overigens alleen gebruikt bij de aanmelding en hoeft niet overeen te komen met de betaalrekening waar je je opbrengsten op wilt ontvangen.

Je kunt bij Amazon kiezen uit twee accounts: Individual of Professional. Het particuliere account (Individual) is bedoeld voor bedrijven die minder dan 35 producten per maand verkopen. De verkoopmarge die Amazon vraagt is iets hoger, maar het particuliere account zelf is gratis. Bij het zakelijke account (Professional) zijn de kosten per bestelling lager, maar betaal je standaard 39 euro per maand voor je verkopersaccount. Fulfillment by Amazon, ook FBA genoemd, is bij beide accounts mogelijk.

Conclusie: op beide platformen is het eenvoudig om je aan te melden: bij mij was dit binnen een halfuur geregeld. Bij bol.com worden iets minder gegevens gevraagd en heb je geen creditcard nodig. Wat mij betreft een plus voor bol.com!

Je producten online plaatsen

Met een verkoopaccount alleen ben je er nog niet. Een gevulde winkel is een must om goed van start te kunnen. We gaan daarom verder met het toevoegen van producten in de verkoperswinkel. Er zijn allerlei tools op de markt om dit geautomatiseerd te doen, maar in deze test kies ik ervoor om het toevoegen van producten handmatig te doen.

Zowel Amazon als bol.com vragen een uniek identificatienummer voor je product, zoals een EAN of ISBN. Amazon voert daarnaast zijn eigen identificatienummer in: ASIN. Als je een product verkoopt dat al aanwezig is in de webwinkel, kun je jouw aanbod koppelen met behulp van dit nummer.

Nieuw product toevoegen op Amazon.de

Afbeelding: het toevoegen van een nieuw product op Amazon.de

Een paar jaar geleden heb ik met mijn man een webwinkel in onder andere emaillen servies gehad. We kenden daarin een aantal betrouwbare leveranciers én email wordt als online product nog niet zoveel aangeboden.Ik kies ervoor om producten aan te bieden die nog niet door andere verkopers worden aangeboden. Dat betekent dat ik zelf alle productinformatie moet invoeren. Ook heb je zelf een EAN nodig om het product live te kunnen zetten. GS1 is de instantie die EAN’s uitgeeft. Handig: tegen betaling kun je nieuwe EAN’s bestellen bij GS1.

Tip: bij je account kun je nog extra informatie toevoegen over je bedrijf om zo nog aantrekkelijker te worden voor potentiële klanten. Zowel bij bol.com als Amazon kun je bijvoorbeeld een winkelbeschrijving toevoegen. Gedaan? Dan ben je klaar voor de eerste klanten!

Nieuwe producten toevoegen

Zowel bij bol.com als Amazon kun je nieuwe producten toevoegen aan de webwinkel. Binnen 15 minuten staat het nieuwe product online in de webwinkel. De gegevens die je moet invullen verschillen per webwinkel.

bol.com Amazon
Titel  verplicht  verplicht
Productcategorie  verplicht  verplicht
Beschrijving niet verplicht niet verplicht
USP’s  – niet verplicht
Productafbeelding  verplicht niet verplicht
Kenmerken  verplicht niet verplicht
Taal Nederlands Duits (Amazon.de)

Bij bol.com zijn de minimumeisen hoger dan bij Amazon: je wordt om meer informatie gevraagd over de producten. Hierdoor worden potentiële bezoekers beter geïnformeerd. Bij Amazon kun je tot maximaal 5 USP’s toevoegen. Dit is niet verplicht. Op de productpagina van Amazon vind je de USP’s bovenaan de pagina. De beschrijving wordt onderaan de pagina weergegeven.

Bij bol.com word je geïnformeerd als de ingevoerde productinformatie verbetering nodig heeft. In klassen als ‘zwak’, ‘ok’, ‘sterk’ en ‘zeer sterk’ kun je per product zien of je productbeschrijving en productkenmerken voldoen of aangevuld moeten worden. Dit is nodig voor een betere vindbaarheid op bol.com.

Kwaliteit productcontent producten bol.com

Afbeelding: informatie over productinformatie van een artikel bij bol.com

Voor Nederlandse ondernemers is het een prettige bijkomstigheid dat alle productinformatie in het Nederlands toegevoegd kan worden. Bij Amazon, of in mijn geval Amazon.de, kun je de productcontent alleen in het Duits toevoegen. De interface van het Amazon-verkoopaccount is zowel in het Duits, Engels, Spaans, Frans, Italiaans, Chinees en Japans beschikbaar. Bij bol.com is dit alleen in het Nederlands.

Tip: vul bij Amazon direct je BTW-nummer in bij Account Information -> VAT Information. Wanneer je dit niet doet, zal Amazon je vanuit Luxemburg alsnog belasten met BTW, kan ik je uit eigen ervaring vertellen…

De eerste stap is gezet: de producten staan online bij bol.com en Amazon.de. In de volgende blog ga ik in op de mogelijkheden van Logistiek via bol.com en Fulfillment by Amazon, en lees je meer over waarom ik dacht nooit meer online te verkopen.  Lees verder met deze blog.

Wil je ook andere blogs niet missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Uitgelichte afbeelding: Foter.com
8 antwoorden
  1. daan
    daan zegt:

    Dag Ellen,

    Interessante artikelen allemaal! samen met een vriend van me zijn we ook erg geïnteresseerd in het opzetten van Amazon FBA Duitsland. Denk je dat dit nog aantrekkelijk is anno eind 2018? Eerlijk gezegd ben ik bang om risico te nemen en lijkt het al een grote stap om mezelf in te schrijven bij de KvK, laat staan een Duits btw nummer regelen.

    Wat is jouw ervaring hier inmiddels mee? loopt het een beetje en is het een kwestie van proberen? Mijn budget is ook 500,- eigenlijk om te starten omdat ik met andere dingen bezig ben.

    Hoop van je te horen!

    Beantwoorden
  2. jarno
    jarno zegt:

    Hey, dus je hebt een creditcard nodig om via amazon te verkopen ? en je moet ook een duits btw nummer hebben of kan het ook gewoon nederlands zijn ?

    Jarno.

    Beantwoorden
    • Ellen
      Ellen zegt:

      Dag Jarno,
      Je hebt inderdaad een creditcard nodig om via Amazon te verkopen. Een Duits BTW-nummer heb je niet nodig als je je product uit Nederland verstuurt en onder de 100.000 euro omzet hebt. Als je een hogere omzet hebt, of je gebruik maakt van Fulfillment By Amazon, waarbij je producten in het buitenland worden opgeslagen, heb je wel een buitenlands BTW-nummer nodig.
      Groet,
      Ellen

      Beantwoorden
  3. khalil
    khalil zegt:

    Hallo Ellen
    Ik heb een verkoperacunt gemaakt bij amazon.com . dus america, maar nu pas ben achtergekomen dat ik moet heel veel regelen om producten naar america versturen en verkopen. ik wil mijn account wijzigen voor een amazon.de dat gaat beter en makkelijker zijn kan ik mijn account wijzigen ? of is het niet erg ik kan toch ook er mee werken zonder probleem? graag geef mij een antwoord.

    Beantwoorden
    • Ellen
      Ellen zegt:

      Hi Khalil,
      Voor verkopen op Amazon.de (en de andere Europese sites) heb je een ander account nodig. Je zult hiervoor een nieuw account moeten aanmaken met een ander e-mailadres.
      Mocht je account op Amazon.com een professional account zijn, zet dit account dan terug naar Individual, zodat je geen maandelijkse kosten kwijt bent. Ik raad je daarnaast aan om het account niet te verwijderen, zo kun je het later altijd nog weer opnieuw gaan gebruiken.
      Succes met de verkoop!
      Groet, Ellen

      Beantwoorden
  4. Sarah
    Sarah zegt:

    Hallo Ellen,

    bedankt voor de interessante blog!

    Wat voor mij nu nog niet heel duidelijk is, moest je om op amazon duitsland en bol.com te kunnen verkopen, een eenmanszaak, bv of iets dergelijks aanmaken? Of kon je alleen door het aangeven van je creditcard op amazon starten?

    En in de volgende blog schrijf je, dat je producten in duitsland bij amazon opgeslagen waren, dus dan had je wel een duitse btw nodig toch?

    Groet,

    Sarah

    Beantwoorden
    • Ellen den Ouden
      Ellen den Ouden zegt:

      Hi Sarah,
      Er zijn verschillende mogelijkheden om te verkopen bij Amazon. Voor een Individual Account heb je niet perse een bedrijf nodig, een creditcard is inderdaad voldoende. Een Professional account is interessant voor je als je meer dan 35 producten per maand verkoopt; dan is is een Professional account goedkoper en het biedt een aantal meer mogelijkheden bij bijvoorbeeld bewerken van productinformatie.
      Als je FBA gaat gebruiken, worden je producten in het buitenland opgeslagen. Dat ligt wat complexer qua BTW afdragen. Dit kun je het beste aan je financieel adviseur voorleggen.
      Veel succes met verkopen!
      Groet,
      Ellen

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *