Slimmer adverteren op Google

Even googelen op jouw belangrijkste product. Mooi, daar zie je je eigen bedrijf langskomen. Zoeken op een ander product: daar sta je weer bovenaan met een relevante advertentie. Ander zoekwoord: weer je bedrijf bovenaan in Google. Is dat niet wat elke ondernemer wil? Maar helaas, de praktijk is vaak anders. Adverteren in Google is vaak kostbaar, kost veel tijd en de resultaten kunnen tegenvallen. Hoe krijg jij het voor elkaar om het beste resultaat te halen uit adverteren op Google?

Over Google Ads advertenties

Google Ads is een online advertentieplatform dat bedrijven helpt om hun producten of diensten te promoten via de zoekmachine van Google en andere Google-netwerken. Google Ads is ook bekend als Google AdWords; dit is de oude naam van Google Ads. Het gebruik van Google Ads helpt bedrijven om hun doelgroep te bereiken en hun online aanwezigheid te vergroten. Het succes van een Google Ads-campagne hangt echter af van de tactieken die worden gebruikt om de advertenties te optimaliseren en de doelgroep te bereiken. In deze blog lees je vijf manieren om slimmer te adverteren op Google.

1. Kies de juiste zoekwoorden


Het selecteren van de juiste zoekwoorden is één van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle Google Ads-campagne. Je zoekwoorden moeten relevant zijn voor je bedrijf en je doelgroep. Kies zoekwoorden die ook écht worden gebruikt. Dit kun je checken met de gratis zoekwoordplanner van Google. Bekijk de resultaten van zoekwoorden regelmatig. Zoekwoorden die niets opleveren, zet je uit en gebruik je niet meer in de advertentiecampagnes.

Mijn advies is om te starten met specifieke zoekwoorden die extreem goed bij je dienst of product passen. Ga bijvoorbeeld eerst aan de slag met zoekwoorden over je meest populaire producten. Als je dit goed op orde hebt en je tevreden bent met de resultaten, voeg je nieuwe zoekwoorden toe.

2. Schrijf effectieve advertenties

Om je Google Ads-campagne effectief te maken, moet je ervoor zorgen dat je goede advertenties gebruikt. Schrijf advertenties die je doelgroep aanspreken en aansporen om actie te ondernemen, zoals het bezoeken van je website of het kopen van je product. Zorg ervoor dat je advertenties ook relevante zoekwoorden bevatten, omdat dit helpt om je advertenties beter te laten presteren in de zoekresultaten.

Bij zoekadvertenties is het mogelijk om meerdere koppen en beschrijvingen toe te voegen aan de advertenties. Maak gebruik van deze mogelijkheid en voeg verschillende teksten toe. Zo kan Google jouw advertentie optimaliseren en haal je zo veel mogelijk bezoekers naar je website.

3. Beperk de kosten

Klein, maar fijn. Liever een simpele, doeltreffende campagne dan complexe ineffectieve advertenties. Verkoop je 90% van je producten in het Gooi? Richt je dan alleen op dit gebied, en gebruik hiervoor de targetingopties in Google Ads. Komt bijna al je omzet uit één dienst? Ga dan adverteren voor deze dienst, en focus op het werven van nieuwe klanten voor deze dienst. Ook vaak vergeten: sluit niet-relevante zoektermen uit, zodat je niet betaald voor kliks die nooit iets zullen opleveren.
Zo beperk je de kosten voor adverteren in Google: minder kosten aan kliks én minder kosten voor onderhoud van je campagnes.

4. Maak gebruik van slimme campagnes

Google beschikt over enorm veel data om je te helpen bij adverteren. Deze inzichten van Google kun je gebruiken in slimme campagnes. Heb je een webwinkel? Dan is Google Shopping adverteren een hele goede optie voor je. Op basis van een productfeed worden dan bijna automatisch advertenties op Google voor je producten gemaakt.

Heb je ook doelstellingen op naamsbekendheid, en wil je hiervoor banners gebruiken? Dan kunnen Discovery of PMax campagnes je helpen om resultaten te boeken.

5. Optimaliseer je landingspagina’s

Landen al je advertenties op je homepage? Dat is meestal geen goed idee. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je landingspagina’s aansluiten op je Google Ads-campagne. Zorg ervoor dat de inhoud van je landingspagina’s relevant is voor de advertenties waarmee ze zijn verbonden en dat de landingspagina’s een duidelijke call-to-action bevatten. Een call-to-action is bijvoorbeeld een bestelknop of een link naar een contactformulier. Dit helpt om je resultaten te verbeteren en ervoor te zorgen dat je Google Ads-campagne effectief is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *