Pinterest: hoe werkt het voor bedrijven

Pinterest voor bedrijven: hoe werkt het?

Eerlijk is eerlijk: bij Pinterest dacht ik vooral aan moodboards voor je nieuwe badkamer of het kerstdiner. Pinterest leek me vooral een handig middel om allerlei afbeeldingen die je inspireren bij elkaar te verzamelen. Het nieuws over de recente beursgang van Pinterest, waarbij Pinterest wordt gewaardeerd op 12,6 miljard dollar, laat zien dat Pinterest een stuk serieuzer moet worden genomen als social kanaal. Meer dan 75% van de ideeën op Pinterest komt al van bedrijven. Ook van jouw bedrijf?  In deze blog licht ik toe hoe je als bedrijf kunt profiteren van Pinterest.

Wat is Pinterest?

Zoals Pinterest zelf zegt: Pinterest is een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën zoals recepten, huis en stijl inspiratie en meer.

Pins zijn afbeeldingen die mensen bewaren vanaf een website of vinden op Pinterest. Klik op de pin, en je vindt alle informatie over het product, het recept of de blog. Elke pin verwijst terug naar de oorspronkelijke website.

Op je eigen tijdlijn zie je steeds nieuwe suggesties, op basis van je eerdere pins en de mensen die je volgt.

Hoe werkt Pinterest?

Pinterest draait om het “pinnen”: het opslaan van afbeeldingen op een eigen profiel.  De pins worden opgeslagen op “borden”, die je vaak inricht op thema, zoals “Badkamer”, “Ananas musthaves” of “Pinterest marketing”. Op basis van pins worden andere relevante pins aangeraden.

Pinnen wordt gedaan vanaf andere websites, of vanaf Pinterest zelf. Er wordt veel gezocht op Pinterest. Op basis van de naam van de pin, de beschrijving of de naam van het bord worden relevante pins vertoond. Via Pinterest Lens kun je via de Pinterest app met je camera vergelijkbare pins vinden.

De beste pins zien er mooi uit en maken nieuwsgierig. Je pins moeten duidelijk zijn en laten zien wat er gebeurd: is het een recept, inspiratie of een blog. Een tekst op de pinafbeelding helpt om dit snel te begrijpen.

Hoe kun je als bedrijf Pinterest gebruiken?

Het gebruik van Pinterest groeit. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2018 hebben we in Nederland drie miljoen ‘Pinners’ waarvan bijna 600.000 dagelijks. Vorig jaar was dit nog 2,4 miljoen en respectievelijk 400.000 dagelijks. Pinterest heeft inmiddels Twitter gepasseerd in Nederland.

Volgens statistieken van Pinterest worden er maandelijks 100 miljard pins geplaatst wereldwijd. Pinterest wordt het meest gebruikt door mensen in leeftijdscategorie 20-39 jaar, en 81% van de Pinterest gebruikers wereldwijd is vrouw. Het aandeel mannen stijgt wel: 40% van nieuwe aanmeldingen is man. Gemiddeld spendeert iemand 14,2 minuten per bezoek op Pinterest. Kortom: grote kans dat je een relevante doelgroep kunt bereiken via Pinterest.

Er zijn drie manieren waarop je als bedrijf gebruik kunt maken van Pinterest:

  • Zelf pinnen. Maak relevante borden aan, en maak je eerste pins aan. Dit kan via je website, bijvoorbeeld met de Pinterest-bewaarknop voor Google Chrome, of door het uploaden van de afbeelding in je account. Je voegt daarna een goede titel, omschrijving en een link toe. Let hierbij op relevante zoekwoorden, zodat ook in Pinterest goed vindbaar bent.
  • Website afbeeldingen laten pinnen. Afbeeldingen kunnen door gebruikers direct van je bedrijfswebsite worden gepind. Met verticale afbeeldingen, voorzien van een Pinterest-buttton, maak je de meeste kans op pins.
  • Adverteren: Sindskort biedt Pinterest ook in Nederland advertenties aan. Je kunt natuurlijk adverteren met een pin, maar ook met een video, app of carroussel. Voor conversiecampagnes maak je gebruik van een Pinterest-tag, vergelijkbaar met de Facebook conversiepixel.

Voor welke bedrijven is Pinterest geschikt?

Pinterest is een visuele zoekmachine. Het is daarom belangrijk dat je geschikte beelden in hoge kwaliteit kunt gebruiken. Daarnaast zie je dat er over bepaalde onderwerpen veel wordt gepind.

Pinterest is zeer geschikt voor bedrijven die actief zijn in:

  • baby & kinderen
  • wonen & interieur
  • beauty & fashion
  • fotografie
  • reizen
  • koken

Ook voor webwinkels is Pinterest een goede optie; 9 op de 10 gebruikers geeft aan weleens iets gekocht te hebben via een pin.

Bedenk dat Pinterest relevant voor je bedrijf is als de gebruikers tot je doelgroep behoren, zonder zelf “Pinterest-waardige” content te hebben. Een schoonmaakservice gericht op jonge moeders bereikt bijvoorbeeld deze doelgroep door te adverteren op Pinterest.

Starten met Pinterest

Ga je starten met Pinterest? Dan heb ik drie tips voor je!

  • Maak gebruik van verticale afbeeldingen in een beeldverhouding 2:3. Dit formaat afbeeldingen wordt het beste vertoond op Pinterest.
  • Pinterest waardeert actieve accounts hoger en laat de content van deze accounts vaker zien. Het dagelijks pinnen van 10-15 pins wordt als best practice gezien. Je kunt hiervoor gebruik maken van planningssoftware, zoals Tailwind, om dit mogelijk te maken.
  • Maak direct een zakelijk account aan. Dit is kosteloos, en geeft je toegang tot uitgebreide statistieken.

Pinterest & Digitale Drukte

Ik ben met een Pinterest expert aan de slag gegaan met een Pinterest account over online marketing voor Digitale Drukte. Op dit moment heb ik 150 kijkers per maand, mijn doel is om dit te laten stijgen naar 1.000 kijkers per maand. In de volgende blog Pinterest voor bedrijven: de eerste resultaten lees je of dit gaat lukken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *