Pinterest: hoe werkt het voor bedrijven

Pinterest voor bedrijven: de eerste resultaten

Twee maanden geleden schreef ik een eerste blog over het gebruik van Pinterest als marketingkanaal. Privé gebruikte ik Pinterest al langer, en ik was benieuwd hoe je Pinterest zakelijk kunt inzetten. Het gebruik van Pinterest groeit namelijk, en biedt kansen voor bedrijven. Op Pinterest kun je ook als bedrijf pinnen of gepind worden, en Pinterest biedt sinds kort ook advertentiemogelijkheden. In mijn vorige blog lees je meer over hoe Pinterest werkt. In deze blog deel ik mijn ervaringen, en mijn resultaten met Pinterest met jou!

Starten met Pinterest

Een nieuw kanaal of werkwijze starten, begint voor mij met online onderzoek doen. Online kun je zowel op verschillende blogs als bij het Pinterest Helpcentrum veel informatie vinden over het gebruik van Pinterest. Ook op Pinterest zelf vind je veel pins over slim gebruik van Pinterest. Ik heb veel gelezen over de werking van Pinterest en allerlei praktische tips doorgenomen. Op basis hiervan heb ik een account aangemaakt en de eerste Pinterest borden aangemaakt.

Mijn eerste Pinterest borden komen precies overeen met mijn diensten. Hierover heb ik allerlei content in de vorm van blogs en informatie pagina’s te delen. De borden vulde ik met een relevante beschrijving en titel en een aantal eigen pins. Het delen van andere pins bleek iets lastiger. Op Pinterest bleken er nog niet zoveel Nederlandstalige pins over online marketing beschikbaar; in het Engels waren er wel veel pins te vinden.

Voor het maken van pins maak ik gebruik van Canva. Met dit online ontwerpprogramma heb ik een paar ontwerpen voor pins gemaakt, waarin ik verschillende teksten heb verwerkt.

Pinterest 2.0

Inmiddels begin ik enthousiast te worden over Pinterest. De eerste pins worden opgepikt, en ik zie langzaam de vertonningen stijgen. Maar het kost ook veel tijd en ik mis de specifieke expertise om er een groot succes van te maken. Tijd voor actie, ik ga hulp inschakelen!

In Nederland zijn er verschillende ondernemers die zich richten op Pinterest marketing. Ik heb verschillende Pinterest marketeers gesproken, en gekozen voor een samenwerking met Arlette van Pincreative. Arlette heeft ruime ervaring in Pinterest, onder andere door haar eigen babymerk, en helpt allerlei bedrijven bij het gebruik van Pinterest.

Op advies van Arlette schaf ik ook een licentie voor Tailwind aan. Met Tailwind kun je pins inplannen en gebruik maken van een tijdsschema om je pins in te plannen. (Via Pinterest zelf kun je ook inplannen, alleen tot max. 14 dagen vooruit). Daarnaast kun je via Tailwind via Tribes pinnen: groepen die actief elkaars content pinnen.

De resultaten

Twee maanden geleden startte ik met 150 kijkers per maand. De doelstelling was om dit te laten stijgen naar 1.000 kijkers per maand. Dat is ruimschoots gelukt: vorige week had ik 3.400 kijkers per maand.

Ook de vertoningen van de pins laten een positieve lijn zien. In onderstaande grafieken zie je de ontwikkeling van de vertoningen van de pins. In de eerste grafiek zie je de vertoningen van alle pins. Dit zijn zowel mijn eigen pins met een link naar de website, als de pins van anderen die op de borden zijn geplaatst. De vertoningen van de eigen pins zijn het meest interessant. Daar kunnen potentiële klanten je leren kennen, en doorklikken naar je website. In de tweede grafiek zie je alleen de vertoningen van je eigen pins.

Statistieken Pinterest van alle pins
Statistieken Pinterest: vertoningen van alle pins
Statistieken Pinterest van eigen pins
Statistieken Pinterest: vertoningen van eigen pins

Mijn conclusies

In de afgelopen maanden heb ik de potentie van Pinterest ervaren. Voor bedrijven in interieur, mode, kinderen, food en bloggers is Pinterest zeer geschikt. Met de hulp van een expert kun je hier in korte tijd een groot bereik genereren.

Voor mijn bedrijf Digitale Drukte is Pinterest nog geen onmisbaar marketingkanaal. Het aantal kliks naar de website valt me nog tegen (nog geen 40 kliks in totaal). Het onderwerp online marketing wordt nog niet veel gezocht op Pinterest in Nederland. Ook kost het, net als bij Google, tijd om goed vindbaar te worden in de zoekresultaten. De komende maanden ga ik met Arlette verder aan de slag met het uitbouwen van de Pinterest borden van Digitale Drukte. Pin je ook mee?

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief (max 1x per maand).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *