Pinterest: hoe werkt het voor bedrijven

Pinterest voor bedrijven: de conclusie

Een half jaar geleden schreef ik een eerste blog over het gebruik van Pinterest als marketingkanaal. Het gebruik van Pinterest groeit namelijk, en biedt steeds kansen voor bedrijven. Op Pinterest kun je je afbeeldingen over je bedrijf pinnen of laten pinnen. Ook kun je met je eigen pins adverteren. In mijn vorige blogs lees je meer over hoe Pinterest werkt en over de eerste resultaten. In deze laatste blog over Pinterest deel ik mijn ervaringen en mijn conclusie.

Een kwestie van lange adem

Als online marketeer ben ik gewend snel resultaat te kunnen boeken. Als je een Google Ads campagne opzet, zie je binnen een paar dagen de eerste kliks en conversies verschijnen. En dat werkt bij Pinterest behoorlijk anders. Vergelijk het met organische zoekresultaten, ook daar heb je tijd nodig om zichtbaar te worden. In het afgelopen half jaar zag ik maandelijks de resultaten verbeteren. Het aantal vertoningen stegen van zo’n 100 vertoningen per dag naar zo’n 700 vertoningen per dag.

Statistieken Pinterest: vertoningen van eigen pins

Pinterest beloont actieve pinners. Dit zie je dan ook direct terug in de resultaten. Vanaf begin november wordt er minder actief gepind op het account. Voor de beste resultaten is het nodig om dagelijks nieuwe content te pinnen of in te plannen.

Wie gebruikt Pinterest?

In de statistieken van Pinterest kun je exact zien welke kenmerken de bezoekers van je pins hebben. Op basis van de statistieken van het Pinterest-account van Digitale Drukte valt mij het volgende op.

  • Pinners gebruiken meerdere apparaten. Het account werd door 80% van de bezoekers op een telefoon bezocht. 65% van de bezoekers bekeek de pins via de website.
  • Vrouwen gebruiken Pinterest vaker dan mannen (65% vs 35%).
  • Jongeren weten ook Pinterest goed te vinden: een derde van alle bezoekers is 18-24 jaar.

Via de tab “Alle Pinterest-gebruikers” kun je de statistieken van je eigen doelgroep vergelijken met alle gebruikers van Pinterest.

Geen meetbaar resultaat

Naast vertoningen zijn kliks belangrijk vanuit het Pinterest kanaal. In totaal zijn er 160 kliks op de pins gedaan. Helaas blijken dit geen relevante bezoekers: 80% van de bezoekers verlaat de website direct na het bekijken van de eerste pagina.

Opvallend is dat maar 20% van de bezoekers van de pins uit Nederland komt. De andere pinners komen uit het buitenland. Doordat termen als “online marketing” zowel in het Nederlands als in het Engels worden gebruikt, wordt de content ook aan Engelstalige bezoekers getoond. Niet zo handig, want de content is alleen in het Nederlands beschikbaar.

De conclusie

Pinterest is voor mijn bedrijf geen geschikt kanaal: de bezoekers zijn vaak niet relevant, en de verhouding van investeringen en opbrengsten is niet goed.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *