Online marketing: de impact van een crisis

En dan staat Nederland opeens stil door het coronavirus. Een crisis van enorme omvang. In deze blog vind je een paar adviezen hoe je omgaat met online marketing in een crisis, zodat je de impact van een crisis voor je bedrijf beperkt.

Monitor je resultaten scherp

Mijn allerbelangrijkste advies: hou je resultaten scherp in de gaten. Als je normaal gewend bent om je resultaten wekelijks te monitoren, zou ik je aanraden om dit minimaal een aantal keren per week en het liefst dagelijks te doen. In tijden van een crisis verandert het gedrag van consumenten bliksemsnel. Op het ene moment wordt er volop gekocht, of zelfs gehamsterd, en een dag later verkoop je niets meer. Het is dan zonde om geld te investeren in campagnes zonder een goede opbrengst.

Zorg voor een plan B

Stel: je belangrijkste leverancier stopt alle leveringen. Wat ga je dan doen? Of een ander scenario: je logistieke dienstverlener haalt vanaf vanavond de zendingen niet meer op. Helaas zijn deze voorbeelden op dit moment reële opties. Als je hiervoor van tevoren over nadenkt, en een alternatief plan (plan B) uitwerkt, ben je sneller in staat om actie te ondernemen als het echt nodig is.

Investeer in kennis

Wellicht heb je tijd over, doordat er andere activiteiten zijn weggevallen. Het is dan slim om die tijd te investeren in online marketing kennis. Via Google of Facebook kun je gratis online trainingen over online adverteren volgen. Ook vind je op Udemy goede online marketing cursussen. Een andere mogelijkheid is om zelf nieuwe online marketing kanalen uit te proberen. Wellicht zijn de blogs over starten met verkopen via platformen of Pinterest interessant voor jou.

Steek energie in de basis

Er zijn altijd structurele verbeteringen mogelijk in een webwinkel. Denk aan zaken als het verwijderen van dode linkjes, het schrijven van betere productteksten of het uitvoeren van een A/B-test in je advertenties. Geen grootste meeslepende projecten, maar juist kleine overzichtelijke taken die je webwinkel in de basis beter maken.
Als je je webwinkel elke dag 1% beter maakt, levert je website je over een maand 35% meer op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *