Online marketeer achter computer

Maximaal resultaat met extensies in Google Ads

Extra links, het telefoonnummer of een locatie; het zijn allemaal vormen van een extensies. Via een extensie voeg je in Google Ads meer informatie aan je advertentie toe. Door deze extensies slim te gebruiken, zorg je voor een hoger doorklikratio en een betere zichtbaarheid op Google. En je betaalt er per klik ook nog eens minder voor!

Benut jij alle mogelijkheden al? Doe je voordeel met deze blog.

Wat is een Google Ads extensie?

Een extensie is een uitbreiding van je reguliere tekstadvertentie. Een extensie verschijnt in of onder je tekstadvertentie. Op de meeste extensies kun je klikken. Je betaalt dezelfde kosten per klik die je had betaald als iemand op een van de tekstregels van je advertentie zou klikken. Alleen als er wordt geklikt op de sterren van een verkopersbeoordeling, worden er geen kosten gerekend.

Een extensie kun je toevoegen aan het gehele account, of een specifieke campagne of advertentiegroep. Ook kun je Google Ads automatisch extensies laten toevoegen, deze functie is standaard ingeschakeld.

Je kunt geen extensies gebruiken bij Google Shopping campagnes. Extensies zijn alleen beschikbaar voor tekstadvertenties. 

Waarom gebruik je extensies?

Via extensies kun je meer relevante informatie communiceren. Ook bieden extensies je bezoekers de kans om direct naar specifieke informatie te gaan, zoals een pagina op je website, een telefoonnummer of je locatie in Google Maps. Je advertentie wordt groter, biedt meer mogelijkheden en is opvallender.

Op advertenties mét extensies wordt meer geklikt dan op advertenties zonder advertenties. Google geeft aan dat de doorklikratio van een advertentie tot 15% stijgt door het toevoegen van extensies. Mijn ervaring is dat op concurrerende zoektermen de stijging in doorklikratio vaak nog hoger is.

Bekijk het verschil tussen een advertentie met en zonder extensie maar eens:

Google Ads extensies - advertentie met extensies
Google Ads tekstadvertentie zonder extensies Google Ads tekstadvertentie mét extensies

Google raadt je aan om alle extensies te gebruiken die relevant zijn voor je zakelijke doelstellingen. Voeg alleen extensies toe die daadwerkelijk waardevol zijn voor je bezoekers.

Verschillende soorten extensies

Er zijn in Google Ads verschillende extensies beschikbaar passend bij elke soort onderneming. Hou er rekening mee dat je extensies niet altijd zichtbaar zijn. Essentiele informatie voor je klanten vermeld je daarom het liefst in de koppen of beschrijving van je advertentie.

Er zijn twaalf verschillende extensies:

  • Sitelinkextensie: de bekendste extensie die bestaat uit een titel, een beschrijving en een landingspagina. Bezoekers worden hiermee direct naar een specifieke pagina op je website gestuurd.
  • Highlight-extensie: je kunt dit gebruiken om de voordelen van je product of bedrijf uit te lichten. De tekst is niet klikbaar. Highlight-extensies kun je inplannen, zodat bijvoorbeeld in het weekend andere voordelen worden getoond.
  • Oproepextensie: voeg een telefoonnummer toe aan je advertentie.
  • Prijsextensie: geef van producten of productcategorieën de prijzen weer, om consumenten een indruk van je assortiment te geven. 
  • Extensie voor website-informatie: maak een lijstje met eigenschappen om de meest populaire producten of diensten te laten zien. Aan de eigenschappen wordt een titel toegevoegd, er is keuze uit 12 verschillende titels. Veelgebruikte lijstjes zijn Merken, Modellen en Stijlen.
  • Promotie-extensie: Waarschijnlijk de meest ondergewaardeerde extensie die je heel goed kunt gebruiken bij aanbiedingen. Je kunt de looptijd van de promotie inplannen. Het is slim om de gelegenheid van de promotie, zoals Winteruitverkoop of Black Friday mee te geven. 
  • Locatie-extensie: geschikt als je een fysieke locatie, zoals een winkel, restaurant of ander bezoekadres hebt. Voor het gebruik heb je een Google Mijn Bedrijf vermelding van je bedrijf nodig.
  • Locatie-extensie voor partners: Je maakt het gebruikers gemakkelijk om winkels te vinden die jouw producten verkopen. Je kunt een van de winkelketens selecteren die je product verkopen. Er wordt een tekst als “Verkrijgbaar bij GAMMA in de buurt” getoond.
  • Berichtextensie: klanten kunnen je via een link een sms sturen met bijvoorbeeld verzoek om meer informatie. De berichtextensie is alleen zichtbaar op mobiele apparaten.
  • App-extensie: deel de link naar je mobiele of tablet-app, zodat mensen ook via je app naar de website kunnen gaan.
  • Verkopersbeoordeling: deze koppeling wordt alleen automatisch toegevoegd als je meer dan 100 reviews met een gemiddelde waardering van 3,5 sterren of hoger hebt in een bepaald land.
  • Langere advertentiekoppen: deze geautomatiseerde extensie kan zorgen voor een langere kop als de eerste beschrijvingsregel een afgeronde zin bevat. Deze extensie is automatisch ingeschakeld, maar je kunt ‘m ook uitschakelen.

Adviezen bij het gebruik van extensies

Ga je aan de slag met extensies? De onderstaande adviezen deel ik graag met je om je verder te helpen.

  1. Kijk naar de samenhang tussen extensies en advertentietekst
    Neem essentiële informatie op in de titels en beschrijving van je advertentietekst. Een extensie zal namelijk niet altijd worden weergeven. Voorkom dubbele informatie door andere informatie in de extensies op te nemen.
  2. Voeg toe op accountniveau
    Maak het je gemakkelijk en voeg extensies zo veel mogelijk toe op accountniveau. Dit maakt het gemakkelijker om je extensies goed te onderhouden. 
  3. Ook op campagneniveau en advertentiegroep
    Specifieke voordelen of eigenschappen die alleen bij een gedeelte van je producten of diensten passen, voeg je toe bij die specifieke campagnes. Een extensie op campagneniveau krijgt altijd voorrang op een extensie op accountniveau.
  4. Maak gebruik van planning
    Een aantal extensies zijn niet altijd relevant. Denk aan een locatie-extensie van een winkel die op zondag is gesloten of een telefoon die ’s avonds niet wordt opgenomen. Maak daarom gebruik van planning via de geavanceerde opties.
  5. Geen handelsmerken
    Helaas, ook in extensies zijn handelsmerken over het algemeen niet toegestaan.  Vermijd daarom het gebruik van beschermde merknamen waarvoor je geen toestemming om te adverteren hebt.
  6. Automatisch extensies inschakelen of uitschakelen
    Bekijk ook de resultaten van je automatisch extensies via de tab “Geautomatiseerde extensies”. Als je nieuwe sitelinks nauwelijks worden weergegeven, dan kun je (tijdelijk) automatische extensies uitschakelen.
  7. Gebruik de Google Ads Editor
    Via de Google Ads Editor kun je extensies ook bulksgewijs toevoegen en bewerken. Je voegt extensies toe via de gedeelde bibliotheek. Daarna kun je de extensies, bij voorkeur op accountniveau, toevoegen aan de campagnes.
  8. Opruimen
    Ook voor extensies geldt: verwijder oude extensies en vernieuw je extensies regelmatig. Vergeet hierbij niet om ook koppelingen van extensies te verwijderen. Dit soort ontkoppelde verwijderde extensies kunnen namelijk het vertonen van andere extensies blokkeren.

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *