Google Ads statistieken Google Analytics

Korting op je Google Ads uitgaven en meer over het Google CSS programma

Korting krijgen op je Google Ads uitgaven? Dat klinkt te mooi om waar te zijn! Verrassend genoeg; het is echt waar. Via het Google CSS programma krijg je korting op je Google Shopping campagnes. In deze blog lees je er meer over het CSS programma en of het geschikt is voor jou.

Wat is het Google CSS programma?

Google is in 2015 door de Europese Commissie aangeklaagd vanwege machtsmisbruik bij zijn zoekmachine. In 2017 is Google veroordeeld: volgens de Europese Commissie is er bewijs dat Google’s eigen vergelijker Google Shopping werd voorgetrokken in de zoekresultaten. De Europese Commissie heeft daarop geëist dat Google het voortrekken van de eigen vergelijker moet laten stoppen. Als Google zich hier niet aan houdt, kan de Commissie een dagelijkse boete van 5 procent van de omzet van moederbedrijf Alphabet opleggen.

Vanaf eind september 2017 kregen andere vergelijkers daarom toegang tot Google Shopping. Als eerste verscheen Vergelijk.nl met zijn resultaten in de zoekmachine. Andere prijsvergelijkers waren in eerste instantie negatief, en vonden deze wijziging geen echte oplossing voor het machtsmisbruik van Google. Je zag dan ook weinig andere vergelijkers in de Google Shopping resultaten verschijnen.  Elke adverteerder kon daarnaast zelf aangeven of je wel of niet via vergelijkers in Google Shopping vertoond wilde worden.

Afgelopen zomer veranderde dit: het CSS partnerprogramma werd geïntroduceerd. Een Comparison Shopping Services partner is een website met prijzen van verschillende webshops, waarbij de consumenten prijzen kan vergelijken voor verschillende producten. Een prijsvergelijker dus. In dit programma zijn dus allerlei vergelijkers actief, waaronder Google’s eigen prijsvergelijker: Google Shopping. Google Shopping biedt dus tegelijkertijd met vergelijkingssites als Vergelijk.nl, Beslist.nl en Kieskeurig op de advertentieposities binnen Google Ads. Ook hebben bureau’s zich aangemeld als CSS en zie je dus bijvoorbeeld DEPT, Periscopix en Producthero terug in de resultaten. Een overzicht van alle CSS partners vind je op de overzichtpagina van CSS partners bij Google.

Hoe werkt het Google CSS programma?

Voor de gemiddelde consument verandert er weinig. Bijna alle consumenten klikken op de afbeelding en producttitel in een shopping ad. Zij worden via de vergelijker direct doorgestuurd naar de webshop. Als een bezoeker klikt op het label “van: [naam]” ga je naar de prijsvergelijker. Dit kan Google Shopping, Vergelijk.nl of een van de andere vergelijkers zijn. Uit een artikel van Oogst (niet meer online) blijkt dat ongeveer 0,05% van de gebruikers op deze “van: [naam]” link klikt.

Voor adverteerders verandert er veel, met name op het gebied van kosten. De Europese Commissie heeft geëist dat Google Shopping zelfstandig winstgevend moet zijn. Daarom houdt Google rekening met een vast percentage aan marge bij elk bod voor een Shopping advertentie. Google heeft het percentage niet bekend gemaakt, maar er wordt geschat dat dit minimaal op 20% ligt. Als je via een andere CSS inkoopt, die een lagere marge rekent, kun je dus tot 20% korting op je kosten voor Shopping Ads besparen. Blijf je direct inkopen via Google Shopping, dan betaal je altijd de volledige marge aan Google Shopping, en betaal je naar verwachting 20% meer.  Een voorbeeld: als je via Google Shopping een product een bieding van €0,50 geeft, wordt in de advertentieveiling een bod van €0,40 meegenomen. Adverteer je via een CSS partner, dan kun je €0,40 bieden voor hetzelfde bod in de veiling.

Daarnaast biedt Google een (tijdelijke) korting “SpendMatch” aan. Afhankelijk van je Shopping Ads bestedingen in 30 dagen vanaf €500 krijg je op dit moment tussen 20% en 30% korting op je Shopping Ads uitgaven. Het maximum kortingsbedrag is €32.000 per 30 dagen per adverteerder per CSS partner. Door de combinatie van de lagere marge en SpendMatch kun je nu tot 44% korting krijgen op je Google Shopping advertenties. Vanaf wordt de SpendMatch verlaagd naar 5% per maand, met een maximum kortingsbedrag van $100.000 (+/- €86.000) per CSS partner. Per 31 december 2018 vervalt de volledige SpendMatch korting.

De kliks op het label “van: [naam]” zijn op dit moment (nog) gratis. Ook de SpendMatch regeling is tijdelijk. De korting geldt niet op de vermeldingen op Google Shopping tab of Google zoekpartners; dat zijn namelijk advertenties van de vergelijker Google Shopping.

Wil je exact weten hoe het CSS programma werkt? Lees dan ook het artikel op Emerce van Wouter Veenboer van Producthero, één van de CSS partners.

Waarom geeft Google korting?

Vanaf eind september 2017 hebben vergelijkers al toegang tot Google Shopping gekregen. Vergelijk.nl deed hier bijvoorbeeld vanaf de start aan mee, andere vergelijkers waren terughoudender. Ook adverteerders waren niet zo enthousiast, en vinkten massaal in Google Merchant Center de vergelijkers uit. Op deze manier bleef Google Shopping als prijsvergelijker in Google “te” succesvol.

Het CSS programma gaat dus een flinke stap verder. Om aan te moedigen dat adverteerders overstappen naar een CSS partner anders dan Google Shopping, wordt er korting gegeven. Het is namelijk best even regelwerk om over te stappen naar één of meerdere CSS partners. Een korting geeft dan net een duwtje in de rug.

Dit duwtje geldt overigens ook voor mediabureau’s. Verschillende bureau’s hebben snel een prijsvergelijker in elkaar gezet om als CSS partner mee te kunnen doen. Zo linkt de vergelijker van DEPT nog naar een Deense website en lijkt de Periscopix vergelijker ook nog niet goed te werken.

Het is overigens niet de eerste keer dat Google korting geeft. Tussen 2006 en 2009 gaf Google via het programma Best Practice Funding / BPF korting aan online marketing bureau’s en mediabureau’s. Dit korting lag tussen de 3% en 8% en werd grotendeels doorgegeven aan de adverteerders. Destijds was de korting alleen gericht op de grotere bureau’s: je moest minimaal €250.000 per kwartaal uitgeven, minimaal twee Google AdWords gecertificieerde medewekers hebben en voldoen aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google.

Wat zijn de voordelen van campagnes via een CSS?

  • De korting

Wat zijn de nadelen van campagnes via een CSS?

  • De benodigde investering in het maken van de koppeling. In tijd, geld of bij een aantal partners een vaste bijdrage.
  • Kosten: een vaste bijdrage, eenmalige fee of percentage van de korting.
  • Delen van toegang en/of informatie, bij een aantal CSS partners
  • De klikken op de “van: [naam]” leiden, afhankelijk van de CSS partner, naar een niet-optimale landingspagina. Ook zijn er bij een aantal CSS partners affiliatelinks aanwezig op deze pagina’s.

Welke webshops maken gebruik van een CSS partner?

Het adverteren via een CSS partner heeft dus met name grote financiële voordelen. Maar welke CSS partner is op dit moment het meest populair? En gebruiken alle grote webshops al een CSS partner. In 2018 heb ik dit voor je uitgezocht!

Op dit moment zijn er 62 CSS partners actief in Nederland, plus Google Shopping zelf. De partners zijn prijsvergelijkers, gespecialiseerde CSS bedrijven en mediabureaus uit Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Van de 62 partners zijn 18 partners Premium CSS Partner; dit betekent de partner meer dan 150 accounts in zijn beheer heeft.

In 2018 waren dit de uitkomsten van mijn onderzoek:

  • 34 partijen uit de Twinkle100 gebruiken een CSS partner
  • 53 partijen zijn vindbaar via Google Shopping, waarvan 41 winkels geen andere CSS partner gebruiken.
  • Opvallend genoeg zijn de “echte” vergelijkers het meest populair. Beslist.nl wordt door de meeste webshops gebruikt (8x). Kiesproduct, Vergelijk.nl en Bigshopper zijn elk bij 6 webshops gevonden.
  • Coolblue kiest voor vijf verschillende CSS partners; de meeste webwinkels kiezen voor één CSS partner, naast Google Shopping.
  • In totaal heb ik 14 verschillende CSS partners gevonden bij de Twinkle100.

Dank je wel voor het lezen van mijn langste blog ooit: 1288 woorden!

2 antwoorden
  1. Peter Lemmens
    Peter Lemmens zegt:

    We hebben afgelopen maanden 5 verschillende CSS partners geprobeerd om de verschillen te testen. Onze conclusie is dat er in performance geen (tot weinig) verschillen zijn tussen de CSS partners. Sommige vragen helaas nog steeds belachelijke maandelijkse fees hiervoor.. Zelf zou ik aanraden om voor een CSS partner te kiezen die lage of geen onkosten in rekening brengt voor het partnerschap. Wij zelf hebben goede ervaringen met Kiesproduct. Veel succes, mooi artikel

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *