Is jouw webwinkel klaar voor Black Friday en Cyber Monday?

Is jouw webwinkel klaar voor Black Friday en Cyber Monday?

Black Friday wordt steeds populairder in Nederland. Black Friday, de dag van het jaar waarin (online) shops stunten met extreme aanbiedingen, was in 2019 weer een succes. Vorig jaar werd er tijdens het Black Friday weekend via iDeal voor ruim 1,5 miljoen euro verkocht door webshops. Ook werd in fysieke winkels meer gekocht tijdens het Black Friday weekend.

En Cyber Monday? Cyber Monday is de maandag na Black Friday, specifiek gericht op webwinkels. In Nederland zie je vaak Black Friday aanbiedingen die tot en met maandag worden ingezet. Black Friday valt dit jaar op 27 november en Cyber Monday op 30 november. Hoe kun jij als webwinkel optimaal profiteren van Black Friday en Cyber Monday? Je krijgt concrete handvaten in deze blog.

Maak echt scherpe aanbiedingen

Klanten verwachten met Black Friday de allerscherpste aanbiedingen. Vergelijkingssites spelen inmiddels hierop in, en laten helder zien wat de historische prijzen zijn van een product. Jouw aanbieding moet daarom ook echt een scherpe aanbieding zijn. Wil je liever met een 10% korting op het complete assortiment aan de slag? Dat kan ook, maar doe dat vooral in één van de andere 51 weekenden in het jaar. Rond Black Friday maak je hiermee namelijk geen goede indruk.

Regel de verzending goed

Rond Black Friday en Cyber Monday is er bij de pakketbezorgers ook sprake van topdrukte. Maak hier vooraf afspraken over, en houd rekening met vertraagde zendingen. Wellicht kun je vooraf klanten informeren over een langere levertijd. Of is een andere logistieke partner een fijne toevoeging voor deze periode?

Zorg voor extra capaciteit bij je klantenservice

Bij een stijging in bestellingen hoort vaak ook een stijging in het aantal contacten met de klantenservice. Dit kan een uitdaging zijn met beperkte openingstijden in het weekend. Zorg daarom voor extra bezetting tijdens en na het Black Friday weekend. Dan weet je zeker dat je klantenservice ook Black Friday-proof is.

Knallend aan de slag

Ongetwijfeld zal het Black Friday geweld ook dit jaar weer losbarsten. Denk na hoe je slim de aandacht op jouw acties kunt vestigen. Stuur bijvoorbeeld je nieuwsbrief op woensdag of donderdag, in plaats van op Black Friday zelf. Benaderen klanten via je eigen social media, en publiceer een vooraankondiging.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *