Snelle website?

Hoe ik mijn website 40% sneller maakte

Het is geen nieuws meer: een snellere website zorgt voor meer conversie en hogere klanttevredenheid. Google onderzocht het al eens samen met Deloitte. De conclusie was dat als een website 0,1 seconde sneller is, dit voor 8% omzetstijging zorgt. Behoorlijk indrukwekkend. Toch zie ik nog regelmatig websites die trager zijn dan nodig is. Vaak is er grote winst te behalen met een aantal simpel uit te voeren acties. Ook voor mij als niet-techneut was dat mogelijk. Dat geldt ook voor jou! Daarom deel ik in deze blog mijn ervaringen met mijn eigen website: digitaledrukte.nl.

WordPress & snelheid

WordPress is één van de meest gebruikte content management systemen ter wereld. Veel bloggers, ondernemers en kleinere webwinkels gebruiken WordPress. Sommige webwinkels gebruiken WordPress in combinatie met WooCommerce. Toch staat WordPress niet bekend om snelle websites. Er zijn veel trage WordPress-sites, maar de oorzaak ligt niet zozeer bij het content management systeem zelf. Vaak ligt dit aan goedkope of trage hosting en het gebruik van onnodige plugins. Met wat extra aandacht — vooral in het geval van caching en afbeeldingen — maak je van jouw WordPress-website ook een snelle website.

Hoe meet ik de snelheid van mijn website?

De snelheid van je website kun je op twee manieren meten:

  1. Het gebruiken van online tools. Er zijn veel tools beschikbaar waarmee je gratis de performance van je website kunt checken. Voer de url van je website in, heb even geduld, en je krijgt een rapport met de snelheid en concrete aanbevelingen terug. Hiervoor heb ik de tools GTmetrix en PageSpeed Insights gebruikt. Houd er rekening mee dat de gemeten snelheid via bovenstaande tools een indicatie is.
  2. De echte snelheid die je bezoekers ervaren kan anders zijn. Dit hangt onder andere af van de snelheid van de internetverbinding van je bezoekers. Tools als New Relic, Speedcurve of IBM Tealeaf meten de laadtijden die bezoekers ervaren. Deze tools zijn kostbaar en worden door de grotere bedrijven gebruikt. Via Google Analytics kun je zonder kosten in het rapport ‘Sitesnelheid’ beperkte inzichten bekijken.

De online tools komen met verschillende aanbevelingen voor je website. Ik vind het prettig om deze tools naast elkaar te gebruiken, om zo te achterhalen wat voor mijn website de belangrijkste aanbevelingen zijn. Daarom draaide ik meerdere tests per tool, zodat ik het gemiddelde resultaat per tool kon zien. Naast de homepage heb ik ook de belangrijkste landingspagina’s van mijn website gecheckt.

Eerlijk is eerlijk: deze website stond er niet al te best voor. Als je er last van hebt gehad… Sorry! Bij GTmetrix werd een gemiddelde laadtijd van 5,1 seconden gerapporteerd. Bij PageSpeed Insights kwam dit neer op ‘langzaam’. Tijd voor actie!

Wat heb ik aangepast?

Uit de online tools kwamen de volgende aanbevelingen:

  • Verbeter de caching. Caching betekent dat er een kopie van je websitebestanden wordt opgeslagen. De volgende keer dat een bestand nodig is, kan dit sneller geleverd worden. Voor een uitgebreidere toelichting op caching kun je dit artikel van WordPress-webdesigner Kees Lamper lezen. Bij WordPress zijn er plugins beschikbaar die deze caching regelen. Op mijn website was er al een caching-plugin actief (WP Super Cache), maar deze plugin heb ik vervangen door WP Fastest Cache.
  • Verklein je afbeeldingen. Deze aanbeveling is een must voor elke WordPress-website. Via een plugin als Smush kun je afbeeldingen comprimeren. Online je afbeeldingen comprimeren? Dat kan met tools als TinyPNG en Compressjpg. Ik merkte dat deze tools nog iets sterker comprimeren dan Smush. Daarnaast bleek Smush in de gratis variant geen bestanden in de originele grootte te comprimeren. Daarom heb ik alle afbeeldingen via de online tools gecomprimeerd. Met een enorm verschil: de totale grootte van de afbeeldingen werd verkleind van 55 MB naar nog geen 20 (!) MB.
  • Verminder JavaScript en CSS. Deze aanbeveling kwam bij elke tool naar voren, maar vond ik als niet-ontwikkelaar lastig op te lossen. Tot ik in de instellingen van mijn thema keek: hier ontdekte ik dat je standaard JavaScript- en CSS-bestanden kunt samenvoegen en comprimeren. Bij het thema Enfold vind je bij Performance ook de mogelijkheid om ongebruikte thema-elementen, YouTube-ondersteuning en emoji-support uit te schakelen.
  • Verwijder plugins. Plugins maken je website trager. Met de plugin P3 kun je testen wat het effect is van verschillende plugins. Ik heb twee plugins kunnen verwijderen. Ook heb ik de Smush-plugin gedeactiveerd, zodat ik deze alleen gebruik als ik daadwerkelijk afbeeldingen upload. Let op: verwijder de P3-plugin na gebruik!
  • Ruim de WordPress database op. WordPress bewaart automatisch revisies van je berichten. Ook blijven pagina’s of reacties in de prullenbak of spam-map automatisch een periode bewaard. Via de plugin WP-Optimize checkte ik dit en vond ik maar liefst 460 versies van berichten. Met een paar kliks heeft deze plugin mijn database netjes opgeruimd.
  • Verwijder externe tools. Op mijn website was een Facebook-pixel geïnstalleerd om remarketing campagnes te kunnen draaien via Facebook. Deze mogelijkheid gebruikte ik niet meer. Daarom besloot ik de pixel te verwijderen.
  • Blijf regelmatig herhalen. De performance van een website blijft aandacht nodig hebben. Twee jaar geleden was deze website bij oplevering snel, maar door een aantal wijzigingen en toegevoegde content is de website trager geworden. Ik heb daarom een terugkerend moment ingepland voor het monitoren en verbeteren van de snelheid van mijn website.

Een aardige lijst verbeterpunten. Het leuke is dat het eigenlijk niet zoveel tijd heeft gekost om dit te verwerken: in totaal ben ik er maar zo’n vier uur mee bezig geweest. Als je hier regelmatig tijd voor inplant, zit je altijd goed.

Het resultaat: 40% sneller

Maar wat was het uiteindelijke resultaat van alle wijzigingen? Dit heb ik natuurlijk gemeten via de genoemde online tools. Bij GTmetrix werd een gemiddelde laadtijd van 3,1 seconden gerapporteerd. Dit is een verbetering van 40%! Bij PageSpeed Insights steeg de waardering naar ‘snel’. Alleen bij Test My Site van Google was het beeld minder positief: met ‘average’ werd een kleine verbetering gerapporteerd, maar bleek het nog steeds beter te kunnen. De snelheid van je website: een continu proces!

Performance rapport - voor de verbeteringenPerformance rapport - na de verbeteringen
Resultaten GTmetrix: voor de aanpassingenResultaten GTmetrix: na de aanpassingen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *