Google AdWords of Google Ads

Help, waar is Google AdWords gebleven?

Eerlijk is eerlijk, ik ben het nog steeds niet helemaal gewend. Na het jaren over Google AdWords te hebben gehad, is het tegenwoordig Google Ads. En er is nog meer veranderd. In deze blog lees je wat de grootste wijzigingen zijn én wat jij hiermee kunt doen.

1. Een nieuwe interface

De interface van Google Ads is veranderd. De online omgeving waarin je werkt is compleet op zijn kop gezet: er is een volledig nieuwe lay-out, een nieuwe indeling en er zijn een hoop nieuwe functies. Fijn zijn de uitgebreidere mogelijkheden voor grafieken, de widgets op de overzichtspagina en de logischere indeling. Ook ziet de interface er strakker en moderner uit. Minder fijn is dat de interface wat trager is en dat een paar veelgebruikte opties wat meer zijn weggestopt (bijvoorbeeld lijsten voor uitsluitingszoekwoorden). Daarnaast laat de nieuwe interface veel informatie zien in één scherm. Dit kan met name voor onervaren gebruikers een tikje overweldigend zijn.

Er waren ook veel klachten bij de introductie van de nieuwe interface. Maar binnenkort kun je niet meer terug en zal iedereen moeten overstappen naar de nieuwe interface. Ben je nog niet toe aan verandering? Gebruik dan Google AdWords Editor wat intensiever: zowel de naam als de interface zijn hier (nog) hetzelfde gebleven.

2. Winkelbezoeken

In de nieuwe interface kun je winkelbezoeken meten. Met winkelbezoeken meet je hoeveel mensen -die op je advertentie hebben geklikt of je banner hebben gezien- naar je fysieke winkel zijn gegaan. Dit wordt gemeten op basis van de locatie-data van mobiele telefoons, gecombineerd met de locaties in Google Maps. Dit is niet voor elke winkel mogelijk: je moet meerdere locaties hebben en volgens Google ‘duizenden advertentieklikken en zichtbare vertoningen’ ontvangen.

Nieuw is dat je nu ook campagnes kunt doen met winkelbezoeken als doelstelling. Deze functie is begin oktober aangekondigd in Nederland (CHECKEN). Dit is met name geschikt voor winkels waarbij de fysieke winkel belangrijker is dan de online winkel. Geldt dit voor jouw winkel? Ga dan vooral testen met dit type campagne. Ook kun je Google Store Sales Direct gebruiken, waarbij je e-mailgegevens van je klanten uit de winkel, bijvoorbeeld via je CRM-systeem, koppelt aan de gemeten winkelbezoeken door Google. Houd er wel rekening mee dat je in dit geval klantdata deelt met Google. Lees meer over het meten van winkelbezoeken op de informatiepagina’s van Google.

3. Kop 3 en Beschrijvingsregel 2

Het klinkt wat cryptisch, maar het is een belangrijke verandering. Het is mogelijk om extra velden aan je tekstadvertentie toe te voegen: een derde kopregel en een tweede beschrijvingsregel. Ook is de maximale lengte van alle beschrijvingsregels verlengd van 80 naar 90 tekens. Vanaf 23 augustus is het al mogelijk om de functie in Nederland te gebruiken. Google meldt wel dat kop 3 en beschrijvingsregel 2 niet altijd worden weergegeven. Dit is afhankelijk van of Google Ads verwacht dat het de resultaten zal verbeteren. Je belangrijkste informatie zet je dus nog steeds in kop 1 of 2 of in de eerste beschrijvingsregel. Je voegt de extra kop en extra beschrijvingsregel toe aan je bestaande advertenties. Kortom: aan de slag!

Lees ook: 300+ uitsluitingszoekwoorden voor elke Google Ads campagne

4. De naam: Google Ads

De naam AdWords wordt niet meer gebruikt. Google Ads is de nieuwe naam voor het zoekmachineadverteren. Veel andere Google-producten hebben ook een nieuwe naam gekregen. Daarnaast wordt er nu onderscheid gemaakt tussen tools voor kleinere (vaak gratis, beperkte functies) en grotere bedrijven (meestal betaald, alle functionaliteiten). Op https://marketingplatform.google.com vind je een handig spiekbriefje voor de nieuwe namen. Dus… Google Ads it is!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *