Webwinkel beginnen: hoe start je met webwinkel

Help, hoe begin ik een webwinkel?

Je hebt al jaren een succesvolle winkel. Een webwinkel, dat stond nog wel op de to-do lijst, maar heb je eigenlijk nooit opgepakt. Tot de lockdown… en nu wil je graag dat je klanten online bij je kunnen winkelen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je morgen een webwinkel klaar hebt?

Een webwinkel naast fysieke winkel

Een webwinkel is een fijne aanvulling op een fysieke winkel. Je kunt klanten in heel Nederland bereiken. Ook geef je je klanten meer mogelijkheden om bij je te kopen. Op zaterdagavond de nieuwe collectie bekijken, of alvast thuis bekijken of een bepaald merk op voorraad is; geen probleem! Ben je al aanwezig op de sociale kanalen, dan helpt dit ook vaak al mee. Een webwinkel en fysieke winkel versterken elkaar vaak: zo oriënteren klanten zich vaak online, om toch uiteindelijk offline te kopen.

Wat is er nodig voor een webwinkel?

Een webwinkel: het klinkt behoorlijk ingewikkeld. En dat kan het ook zijn. Bij webwinkels als bol.com werken dagelijks duizenden mensen aan het onderhouden en uitbreiden van de webwinkel. Maar laat dat je niet tegenhouden: je kunt ook met minder middelen of mensen een succesvolle webwinkel bouwen.

Voor een webwinkel heb je in ieder geval deze zaken nodig:

  • Domeinnaam en hosting: een domeinnaam, zoals www.webwinkel.nl leg je vast bij een hosting partij. Ook sluit je daar een pakket af voor de hosting: het huren van een stukje server, zodat de pagina’s van je website op het internet te bekijken zijn. Een aantal partijen, zoals Mijndomein, biedt hier ook een webwinkelmodule bij aan.
  • Webwinkelsoftware: de webwinkelsoftware is het technische hart van je webwinkel. De software bepaalt de opbouw van je website en welke functionaliteiten standaard aanwezig zijn. Je hebt standaardpakketten zoals van Mijnwebwinkel of Shopify die een kant-en-klare webwinkel aanbieden. Je mogelijkheden tot aanpassen zijn beperkt. Ook kun je kiezen voor een webwinkel op maat met een platform als Magento of WooCommerce. Daar kun je elke gewenste webwinkel mee maken, maar dit vraagt wel een investering in tijd en geld. Zonder technische kennis kies je het beste voor een standaardpakket.
  • Betalingen: Als je kiest voor webwinkelsoftware zoals Mijnwebwinkel of een pakket als bij Mijndomein, hoef je weinig te regelen qua betalingsverkeer. Ga je voor een webwinkel op maat, dan sluit je zelf ook een contract met een betalingsprovider, zoals Mollie.
  • Verzendingen: Ga je alleen lokaal bezorgen of kunnen klanten door heel Nederland bestellen? In het laatste geval schakel je een vervoerder in, zoals PostNL of DPD. De gemakkelijkste manier is om via een verzendplatform te werken, bijvoorbeeld Sendcloud of MyParcel (alleen PostNL).
  • Producten: Veel klanten verwachten hun product de volgende dag geleverd te krijgen. Zorg er dus voor dat je ook producten op voorraad hebt.
  • Informatie over je producten: een belangrijk onderdeel dat fysieke retailers vaak lastig vinden. De productinformatie voor een online winkel is namelijk echt anders dan voor een fysieke winkel. Je hebt online minimaal één goede productafbeelding, een omschrijving van je product en informatie over de belangrijkste kenmerken van je product nodig. Benut hier vooral de kennis uit je fysieke winkel. Medewerkers uit de winkel kunnen helpen bij het schrijven van de productinformatie of producten fotograferen. Kies voor de belangrijkste producten, zodat je binnen één dag de eerste producten online hebt.
  • Verzendmateriaal: pakbonnen, stickers, verzenddozen, tape. Niet onbelangrijk. Bij mijn eerste webwinkel hadden we de eerste bestelling binnen, voordat we de verzenddozen hadden besteld. We hebben de bestelling maar in een verhuisdoos verzonden… Online kun je bij winkels als Paardekooper en Verzendverpakkingenshop alle benodigde materialen kopen.
  • Marketing: Bezoekers komen helaas niet vanzelf naar je webwinkel. Schreeuw van de daken dat je een webwinkel hebt geopend. Denk aan de sociale kanalen, een nieuwbrief via e-mail en zet ook je persoonlijke netwerk in. Vergeet ook niet de link naar je webwinkel toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf profiel.

Lees ook: Hoe bepaal ik het juiste online marketing budget?

Alternatieven voor een webwinkel

Duizelt het je een beetje bij alles wat er nodig is voor een webwinkel? Er zijn nog andere, snellere mogelijkheden om online te verkopen:

  • Sluit je aan bij een verkoopplatform. Verkopen via bol.com of Amazon kan een vrij eenvoudige manier zijn. Je hebt zelf geen webwinkel nodig, zolang je maar producten te koop hebt die je kunt versturen. De producten die je verkoopt moeten wel voorzien zijn van een EAN-code. Lees er meer over in de blog Wanneer ben je klaar voor verkopen op bol.com of Amazon?. Verkoop je unieke, zelfgemaakte artikelen? Wellicht is verkopen via Etsy, een creatieve marktplaats voor handgemaakte items, geschikt voor je.
  • Sociale kanalen, zoals Facebook, Instagram en ook WhatsApp, bieden een shoppingfunctie. Op die manier kunnen de gebruikers van je sociale kanalen een aankoop bij je doen. Ook kun je je producten via berichten en stories laten zien en je klanten vragen een bericht te sturen om het product te bestellen. Dit is een leuke manier om te kijken welke producten je klanten graag online bestellen.
  • Heb je een etalage? Daar kun je ook mooi gebruik van maken. Zet je mooiste producten letterlijk in de etalage, plak een QR-code op de ruit (bijvoorbeeld van Tikkie) en je contactgegevens, en bestellen maar!

Nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je aan voor de nieuwsbrief (max 1x per maand).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *