Google Manufacturer Center

Nieuw: Google Manufacturer Center

Recent heeft Google aangekondigd het Google Manufacturer Center in Nederland en België beschikbaar te maken. Dit programma geeft fabrikanten de mogelijkheid om productinformatie te uploaden. Google gebruikt deze informatie in zoekresultaten en Google Shopping, zodat iedereen hier gebruik van kunnen maken. Lees in deze blog meer over de mogelijkheden van Google Manufacturer Center .

Hoe werkt GOOGLE MANUFACTURER Center ?

Als fabrikant kun je je productgegevens uploaden via het Google Manufacturer Center. Dit werkt via een feed, vergelijkbaar met de feed die je in Google Merchant Center gebruikt. Deze feed bevat zoveel mogelijk informatie over je producten. Een aantal onderdelen zijn verplichte velden, de meeste attributen zijn optioneel (bekijk het volledige overzicht).

Google gebruikt de gegevens in de zoekresultaten op Google.com en de resultaten van Google Shopping. Op Google.com zie je de informatie uit het Manufacturer Center in de Google Product Card die kan verschijnen als een consument zoekt op een product. Afbeeldingen, productbeschrijving en kenmerken worden gevuld met de content die je als fabrikant aanlevert. In Google Shopping wordt de titel, merk, beschrijving en afbeeldingen beïnvloedt door de opgegeven content.

Als fabrikant kun je in Google Manufacturer ook statistieken over je producten vinden. Je vindt rapportages over vertoningen, klikken en prijsinformatie. Analytische gegevens zijn alleen beschikbaar voor producten met minimaal vijf unieke verkopers.

In mei 2019 maakte Google bekend trade marketing campagnes te ondersteunen via Google Manufacturer Center. Als fabrikant of eigenaar van een merk kun je additionele budgetten beschikbaar maken voor retailers, zodat zij jouw marketing budget kunnen samenvoegen met hun eigen budgetten. Op dit moment gaat het om een bèta voor Google Shopping campagnes. Je kunt je hier aanmelden voor de bèta.

Voordelen van Google Manufacturer Center

  • Verbeter de kwaliteit van je productinformatie doordat je alle beschikbare informatie kan uploaden.
  • Je kunt in de statistieken zien bij welke producten er een grote afwijking is t.o.v. de adviesprijs. Het is hiervoor wel nodig om adviesprijs in de feed richting Google Manufacturer Center op te nemen.
  • Je kunt je Google Shopping campagnes ook via de feed uit Google Manufacturer Center genereren. Google geeft aan dat op termijn mogelijkheden van merkadvertenties worden toegevoegd. Op dit moment biedt dit nog geen extra mogelijkheden en raad ik je deze functie af.
  • Op termijn kun je via Google Manufacturer Center trade marketing budgetten verstrekken aan je retailers.

Voor wie is Google Manufacturer Center Geschikt?

Voldoe jij aan de volgende eigenschappen?
– Je bent fabrikant van een product, eigenaar van een merk of verkoopt producten onder een eigen private label;
– Je producten hebben een GTIN of EAN 
– Meerdere retailers verkopen je producten.
Dan is Google Manufacturer Center ook geschikt voor jou. Je kunt je online aanmelden.  Vragen? Neem gerust contact met mij op

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *