Google Ads afgekeurd; hoe los je het vliegensvlug op?

Google Ads afgekeurd; hoe los je het vliegensvlug op?

Vrijdagmiddag. Een snelle check van je Google Ads account. En dan schrik je enorm. Je advertenties zijn allemaal afgekeurd. Vorige week was alles nog in orde, maar dat is nu compleet anders. Hoe los je dit vliegensvlug op (en red je je weekend)?

Google Ads afkeuringen oplossen in 5 stappen

Het is verleidelijk om al je advertenties in de prullenbak te gooien, en helemaal opnieuw op te beginnen. Of een nieuw Google Ads account op te starten. Maar dat is precies wat je niet moet doen. In een paar simpele stappen heb je je advertenties weer zichtbaar op Google.

  1. Controleer alerts

    Als je inlogt in je Google Ads account, zie je rechtsboven bij het lampje de optie Meldingen. Een melding over afgekeurde advertenties verschijnt hier. Kijk direct of je andere dringende waarschuwingen tegenkomt. Een veelvoorkomend probleem is een verlopen creditcard waardoor de factuur van Google niet meer wordt betaald. Dit kan zorgen voor een opschorting van je Google Ads account, dus los dit soort waarschuwingen direct op.

  2. Bekijk de afgekeurde advertenties

    Een overzicht van afgekeurde advertenties vind je via een alert of in het tabblad Advertenties. Filter de advertenties met optie Goedkeuringsstatus van beleid op Afgekeurd en Site opgeschort.

    Bij de status van de afgekeurde advertentie staat de reden van de afkeuring genoemd. Soms is de afkeuringsreden heel helder, bijvoorbeeld als de gebruikte url in de advertentie niet meer werkt. Vaker is de reden van afkeuring minder duidelijk. Zo werd in één van mijn accounts een advertentie voor kunstgras op een schoolplein afgekeurd om de reden Gevoelige gebeurtenissen. En er stond niets raars in…

    Houd er rekening mee dat advertenties vaak automatisch afgekeurd worden. Het kan dus ook onterecht zijn. Bij de melding van de afkeuring zie je een link naar het beleid staan. Lees dit goed door als de reden van de afkeuring niet duidelijk is. Vaak krijg je dan een idee waarom de advertentie is afgekeurd.

  3. Herstel de fout

    Weet je waarom advertenties zijn afgekeurd? Dan is het tijd om de fouten op te lossen. Pas de advertenties aan, zodat de advertenties weer voldoen aan het advertentiebeleid.

    Heb je een groot aantal afgekeurde advertenties? Corrigeer dan de advertenties in Google Ads Editor.

    Ik raad je aan afgekeurde advertenties niet te verwijderen. Het is beter om het probleem in de advertenties op te lossen. Elke nieuwe advertentie die afgekeurd wordt, wordt namelijk door Google gezien als overtreding van het advertentiebeleid. Dit kan ervoor zorgen dat je Google advertentie-account wordt opgeschort.

  4. Bezwaar maken of contact met Google Ads support

    Als de advertenties onterecht zijn afgekeurd, kun je ook bezwaar maken tegen de afkeuring. Die doet je ook via de melding bij de status van de advertenties. Gebruik deze optie voorzichtig. Bezwaar maken tegen een terechte afkeuring wordt niet gewaardeerd. Via de Beleidsbeheerder in je account kun je de status van je bezwaar volgen.

    Geen idee waar je de afkeuringen aan te danken hebt? Neem contact op met Google Ads support.

  5. Meldingen instellen

    Zo, je hebt het probleem van de afgekeurde advertenties opgelost. Hoe zorg je ervoor dat dit je nooit meer overkomt? Stel meldingen in die je waarschuwen als er advertenties worden afgekeurd. Dan kun je de advertenties direct aanpassen, en loop je geen kliks mis.

    Via de menu-optie Instellen -> Voorkeuren kun je aangeven welke meldingen je wilt ontvangen. Vink de functies Meldingen over campagneonderhoud en Meldingen over afgekeurde advertenties en beleidsmeldingen aan. Zo ontvang je voortaan direct een e-mail als er een advertentie is afgekeurd.

Heb je regelmatig afgekeurde advertenties in je Google Ads account? Met dit stappenplan los je dit probleem gemakkelijk op. En voorkom je dat je account wordt opgeschort.

Lees ook: Zo zorg je voor de perfecte Google Shopping campagne

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *