Gratis Google Ads

Google Ad Grants: wat is het?

Als non-profitorganisatie wil je graag meer bereik en naamsbekendheid. Een manier om dat te doen is via het internet, bijvoorbeeld door advertenties in Google. Maar wat als je niet het budget hebt om te adverteren? Dan is Google Ad Grants een oplossing voor je. In deze blog vertel ik je alles over Google Ad Grants: wat het is, hoe het werkt en hoe het je non-profitorganisatie kan helpen.

Google Ad Grants: een introductie

Google Ad Grants is een non-profitprogramma van Google dat stichtingen en verenigingen gratis advertenties biedt op de zoekresultatenpagina’s van Google. Met Google Ad Grants kun je als non-profitorganisatie adverteren in Google Zoeken. Dit betekent dat je kunt adverteren voor je organisatie, evenementen en projecten zonder dat je hiervoor kosten hoeft te maken.

Google Ad Grants werkt op basis van hetzelfde advertentiesysteem als Google Ads. Je maakt als non-profitorganisatie een Ad Grants-account aan, stelt je advertenties op en bepaalt de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Het grote verschil met Google Ads is dat je als non-profitorganisatie een advertentiebudget van $10.000 per maand krijgt. Dit budget is afkomstig van Google zelf en wordt toegekend aan organisaties die voldoen aan de voorwaarden van het programma. Dat is natuurlijk een hele fijne aanvulling van je marketingbudget.

Met een Google Ad Grants account concurreer je niet met betalende accounts. Je advertenties worden alleen getoond als er geen andere, betalende adverteerders zijn. Hierdoor kun je minder bezoekers uit campagnes via Google Ad Grants verwachten dan via campagnes met een betalend Google Ads account. Toch leveren Google Ad Grants campagnes vaak extra naamsbekendheid, meer bezoekers of nieuwe leden op.

Waarom starten met Google Ad Grants?

Het gebruik van Google Ad Grants biedt verschillende voordelen voor non-profitorganisaties. Allereerst zorgt het programma voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid zonder extra kosten. Door de gratis advertenties kunnen meer mensen je organisatie en activiteiten vinden en weten wat je doet. Verder kun je met Google Ad Grants gericht adverteren op zoekwoorden die relevant zijn voor je organisatie en doelgroep. Dit vergroot de kans dat mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je organisatie de advertenties zien en doorklikken naar je website.

Ook kan het programma ook helpen bij geven van meer inzicht in je doelgroep door de resultaten en de optimalisatie van je campagnes. Je doet door de campagnes nieuwe inzichten op. Zo kun je uit de data van de campagnes halen hoe oud de bezoekers via je campagnes zijn. Of merk je dat één project de meeste nieuwe aanmeldingen voor donateurs oplevert. Op die manier kun je je marketing verder verbeteren.

Het grootste nadeel van Google Ad Grants

Het Google Ad Grants programma heeft één belangrijk nadeel: je advertenties worden alleen getoond als er geen andere, betalende adverteerders zijn. Met een goed inzicht in zoekgedrag én veel creativiteit kun je zeker een goede campagne opzetten, maar het aantal bezoekers via je campagnes zal altijd flink minder zijn ten opzichte van betalende adverteerders. Het is daarom ook mogelijk om een betalend account van Google Ads te gebruiken naast je gratis account van Google Ad Grants. Je zou dan bijvoorbeeld je best presterende gratis campagnes kunnen uitbreiden met een betaalde campagne in Google Ads op zoekwoorden waar andere adverteerders al aanwezig zijn.

Voorwaarden van Google Ad Grants

Voor het Google Ad Grants programma gelden strenge eisen. Bij het aanmelding moet je voldoen aan verschillende voorwaarden die door Google gecontroleerd worden:

  • De organisatie moet in Nederland gevestigd zijn
  • Een stichting, vereniging of kerkelijke organisatie zijn
  • Je organisatie heeft een ANBI of SBBI status
  • Je hebt een website van goede kwaliteit. Het is toegestaan om (beperkt) advertenties te vertonen en producten te verkopen.
  • Je bent in bezit van een validatietoken van Techsoup.
  • Je bent aangemeld bij Google for Nonprofits
  • Je hebt het Google Ad Grants programma geactiveerd

Is het je gelukt om de goedkeuring voor een Google Ad Grants te krijgen? Super, dan wil je deze goedkeuring ook behouden. Ook daar gelden strikte voorwaarden voor:

  • Je hebt een goed gestructureerd Google Ad Grants account. Het is ook toegestaan om slimme campagnes te gebruiken.
  • Het meten van conversies is ingesteld, en er wordt minimaal één conversie per maand gemeten.
  • Je moet een op conversie gebaseerde slimme biedstrategie gebruiken, zoals Conversies maximaliseren.
  • De doorklikratio op de advertenties moet per maand 5% of hoger zijn.
  • Elke campagne moet uit minimaal 2 advertentiegroepen bestaan.
  • Elke campagne moet minimaal 2 sitelinks hebben
  • Je mag alleen zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan gebruiken. Alleen als je organisatienaam uit één woord bestaat, mag je dit zoekwoord gebruiken in de campagnes.
  • De kwaliteitsscore van alle zoekwoorden moet 3 of hoger zijn. Dit betekent dat je alleen relevante zoekwoorden kunt gebruiken.
  • Targeting op locatie is verplicht. Dit kan bijvoorbeeld het land waarin je organisatie actief is, of een stad waarin wordt gewerkt.
  • Je bent bereikbaar via e-mail en vult de jaarlijkse enquête over Google Ad Grants in.

Als je je niet aan de voorwaarden houdt, wordt je account gedeactiveerd. En ja, dat gebeurt echt. Na het herstellen van je fouten, zodat je weer aan het beleid voldoet, kun je een heractivering aanvragen.

Zelf doen of uitbesteden?

Een veelgestelde vraag: is het slimmer om je Google Ad Grants zelf op te zetten of dit uit te besteden? In mijn ervaring zijn er meerdere goede opties.

Heb je ervaring met Google Ads, of wil je dit gaan leren? Dan kun je prima zelf je Google Ad Grants campagnes oppakken. Via het YouTube-channel van Google Ad Grants vind je duidelijke tutorials die je helpen bij het opzetten van je campagnes en beheren van je account.

Het is ook mogelijk om de opzet van je Google Ads Grants campagnes uit te besteden. Bij projecten via De Nieuwe Gevers heb ik ook goede ervaringen met het opzetten van het Google Ad Grants account eenmalig uit te besteden. Je kunt als non-profitorganisatie daarna zelf het dagelijks beheer van het account overnemen. Ook Google heeft een vergelijkbaar programma met vrijwilligers beschikbaar.

Als laatste optie is het volledig uitbesteden van een Google Ad Grants account. Dit is een optie als er geen kennis of tijd beschikbaar is voor zoekmachineadverteren. Je kunt dan een Google Ads specialist inhuren om je campagnes te laten beheren. Je kunt hierbij uitgaan van beheerkosten van minimaal €500 per maand, afhankelijk van de grootte en benodigde tijd voor je Google Ad Grants account. Vraag altijd na of de specialist ervaring heeft met het beheren van Ad Grants campagnes.

Ellen den Ouden contact & telefoonnummer

Je las een blogpost van Ellen ten Ouden, freelance online marketing manager.
Dingen die je met een gerust hart aan mij kan overlaten:
Google Ads review — om het maximale uit je campagnes te halen
Jou tijdelijk ondersteunen in online marketing — voor het realiseren van je online doelstellingen
De klanten die jou voorgingen (o.a. GAMMA, bol.com, Eneco) zijn in ieder geval heel blij.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *