Google Ad Grants

Google Ad Grants of Google Ads?

Een cadeautje van Google voor goede doelen. Zo kun je het Google Ad Grants programma het beste beschrijven. Voor goede doelen is een advertentiebudget van $ 10.000 beschikbaar om zoekwoorden in te kopen. Google Ad Grants is op de opvolger van het afgeschafte Ad Grants Pro. In deze blog lees je meer over Google Ad Grants en het verschil met Google Ads.

Hoe Werkt Google Ad Grants?

Google Ad Grants is beschikbaar voor goede doelen met een ANBI- of SBBI status, stichtingen of vereniging die activiteiten organiseren voor een goed doel, kerken en andere religieuze organisaties. Via een strikt aanvraagproces wordt beoordeeld of je organisatie aan de voorwaarden voldoet. Je stelt daarna je account in, zet de advertentiecampagnes klaar, en vraagt opnieuw een beoordeling aan. Hou rekening met een doorlooptijd van ongeveer een maand voordat je een goedgekeurd Google Ad Grants account live hebt.

Google Ad Grants biedt de mogelijkheid om tussen de betaalde zoekresultaten te komen zonder dat je hier zelf voor hoeft te betalen. Google betaalt namelijk de klikkosten voor je, met een maximum van $ 10.000 per maand. Je advertenties worden altijd vertoond onder de betaalde zoekresultaten. De inzet is alleen mogelijk bij de zoekresultaten van Google, bij andere zoeknetwerken is geen Google Ad Grants mogelijk.

Nieuwe, scherpere regels

Vanaf januari 2018 gelden er scherpe regels voor Google Ad Grants accounts. De belangrijkste eisen om aan te voldoen zijn:

  • Alleen relevante, specifieke zoektermen inkopen. Zoektermen van één woord (“duurzaamheid”) of te brede zoektermen (“weer amsterdam”) zijn niet toegestaan.
  • Minimale CTR van 5% iedere maand op accountniveau
  • Maximale CPC $2 bij handmatig bieden
  • Minimale kwaliteitsscore van 3 voor zoekwoorden
  • Minimaal 2 actieve adgroups per campagne en 2 advertenties en sitelinks per adgroup
  • De campagnes worden actief beheerd.

Google handhaaft strikt op deze voorwaarden, zorg ervoor dat je hier altijd aan voldoet. Het is slim om geautomatiseerde regels of scripts te gebruiken om je campagnes te monitoren en overtredingen te voorkomen. Je kunt van Google per e-mail een nalevingsrapport ontvangen als je niet aan de voorwaarden voldoet. Dit rapport ontvang je voor een opschorting van je account, als waarschuwing. Het nalevingsrapport stuurt het systeem op willekeurige basis uit naar een aantal accounts. Je kunt hier dus niet blind op vertrouwen.

Google Ad Grants versus Google Ads

Ook met een Google Ad Grants account is het vaak slim om Google Ads in te zetten. Omdat de advertenties via Google Ad Grants onder de reguliere advertenties worden geplaatst, zul je op populaire zoektermen vaak niet zichtbaar zijn. Met een regulier Google Ads account kun je deze zoektermen (ook) inkopen en op betere posities zichtbaar zijn.

Daarnaast zie je in een Google Ad Grants campagnes vaak hogere kosten per klik, terwijl je lagere posities en minder vertoningen genereert, zoals al eerder uit een test van Clickvalue bleek. Vaak geeft een combinatie van Google Ad Grants en Google Ads de beste resultaten. Test vooral wat voor je organisatie voor de hoogste opbrengsten zorgt.

Hulp nodig bij de opzet of het beheer van een Google Ad Grants campagne? Ik beheer voor een aantal klanten Google Ad Grants accounts. Stel je vraag in de reacties of neem contact op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *