Fulfillment bij bol.com

Fulfillment via bol.com en Amazon: hoe werkt het?

Zoals je in de eerste blog van deze serie al hebt kunnen lezen, had ik een paar jaar geleden samen met mijn man een webwinkel in emaillen servies. Het inpakken van de bestellingen deden we zelf, net als het wegbrengen van de bestellingen naar de vervoerder. We waren het ‘tussen servet en tafellaken’-webwinkeltype: te weinig bestellingen om de pakketten te laten ophalen, te veel bestellingen om met een goed humeur naar het pakketpunt te gaan. Na anderhalf jaar trokken we opgelucht de stekker uit ons bedrijf. We zouden nooit meer online verkopen. Het heen en weer sturen van pakketten kostte ons te veel tijd en energie. Dit moest toch anders kunnen?

Gelukkig bieden zowel bol.com als Amazon.de inmiddels mogelijkheden om het logistieke proces uit handen te nemen. Je legt je producten op voorraad bij bol.com of Amazon en de webwinkel verzorgt de verzending en eventuele retouren. Hierdoor hoef je zelf geen producten naar je klanten te verzenden, is je levertijd een stuk korter en hoef je geen producten meer op te slaan. Geen uitpuilende zolderverdiepingen of stampvolle slaapkamers meer! Zowel bol.com als Amazon stimuleren het gebruik van hun fulfillment-oplossingen. Amazon stelt dat het gebruik van Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) voor gemiddeld 30% stijging in omzet zorgt.

Amazon Fulfillment

Afbeelding: één van Amazons Fulfillment distributiecentra. Bron: nichepursuits.com

Hoe werkt fulfillment door bol.com of Amazon?

Logistiek via bol.com en Fulfillment by Amazon werken volgens een vergelijkbaar principe. Bij beide webwinkels kun je je online aanmelden als je voor het eerst gebruik wilt maken van de fulfillment-oplossing. Bij Amazon kun je direct starten met het gebruik. Bij bol.com duurt het iets langer: je krijgt binnen een paar werkdagen via e-mail een bevestiging met een handleiding toegestuurd.

Fulfillment wordt via je verkoopaccount geregeld. Je volgt de onderstaande stappen:

  1. Voeg de (nieuwe) producten toe aan je verkoopaccount.
  2. Geef aan welke producten via Logistiek via bol.com / Fulfillment by Amazon verzonden zullen worden. Elk product heeft één verzendmethode: je verstuurt het product zelf óf je laat het versturen door de webwinkel.
  3. Meld een nieuwe zending aan. Selecteer welke producten verzonden zullen worden en in welke hoeveelheid. Bij Amazon moet je aangeven hoeveel dozen je verstuurt (inclusief gewicht). Afhankelijk van het exacte product, zal je soms je producten naar meerdere Amazon-magazijnen moeten sturen.
  4. Geef bij bol.com aan wanneer de zending verwacht mag worden bij het magazijn. Vermeld ook welke vervoerder de producten zal afleveren.
  5. Verstuur je producten naar het magazijn. De producten worden verwerkt en automatisch aan je voorraad toegevoegd, zodat de verkoop kan starten.

Bij zowel Amazon.de als bol.com wordt er van je verwacht dat alle producten zijn gelabeld met een label dat de webwinkel aan je verstrekt. Op dit label staat een barcode die het EAN van het product en jouw verkopersnummer koppelt, zodat bij een bestelling van jouw product ook het product uit jouw voorraad wordt bezorgd.  Eventueel kan de webwinkel dit voor je doen, mits alle producten zijn voorzien van een EAN-code. Bij bol.com kost dit €0,18 per artikel, bij Amazon.de €0,15 per artikel. Ik heb mijn leverancier gevraagd de producten te labellen. Daarom heb ik van deze dienst geen gebruik gemaakt.

Notitie: Voor de test heb ik alleen voor de reguliere Amazon FBA gekozen. Alle producten zijn in Duitsland opgeslagen en werden vanuit Duitsland verstuurd. Amazon heeft ook mogelijkheid voor Europese fulfillment. Hierbij worden je producten in verschillende Amazonmagazijnen in Europa opgeslagen. Lees hier meer over Europese fulfillment-mogelijkheden van Amazon.

Rapportages

Bij Amazon krijg je een e-mail als er een product uit je voorraad wordt verstuurd. Bij bol.com krijg je dagelijks een Excel-werkblad opgestuurd met de verkopen, voorraad en retouren. Persoonlijk vind ik de manier van bol.com prettiger. Zo zie je direct welke producten verkocht zijn en welke er nog op voorraad zijn.

Fulfillment bij bol.com

Beeld van bol.com magazijn. Bron: bol.com.

Kosten fulfillment

Je betaalt voor de verzending van verkochte producten en de opslag van de producten.

Bij bol.com zijn beide tarieven afhankelijk van de grootte en het gewicht van het artikel.

Bij Amazon is het tarief voor de verzending afhankelijk van de verkoopprijs, de grootte van het artikel en het gewicht van het artikel. Het tarief voor de opslag van de producten is afhankelijk van het aantal kubieke meters dat je voorraad gemiddeld in beslag neemt. Opvallend is dat bij Amazon.de de opslag van je product in oktober tot december duurder is. Ik vermoed dat Amazon op deze manier probeert om onnodige bevoorrading te vermijden in de drukke feestdagenperiode.

Belangrijk: je betaalt een bemiddelingsbijdrage voor de verkoop op het platform. Deze gemiddelde bemiddelingsbijdrage ligt rond 15% bij zowel bol.com als Amazon.de, afhankelijk van de categorie en de prijs van je product.

Wil je weten of er geld te verdienen valt met verkoop via bol.com of Amazon.de? Lees meer in Verkopen via bol.com en Amazon: Dit levert het op

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

2 antwoorden
  1. Dennis
    Dennis zegt:

    Hoi,

    Zeer interessant artikel, wat ik wel mis is dat je bij Bol.com 15% + 1€ betaald, wat al snel een extra 10 tot 5% extra is afhankelijk van je prijs. Is dit ook het geval bij Amazon?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *