Google Ads favoriete tools

Mijn favoriete Google Ads tools

Bij het beheren van Google Ads campagnes heb ik een aantal tools die ik vaak gebruik. In deze blog deel ik mijn favoriete tools voor Google Ads.

1. Ubersuggest

Op de website van Ubersuggest kun je gratis zoekvolumes van zoekwoorden opvragen en nieuwe zoekwoordvarianten ontdekken. Voer een zoekwoord in, kies de juiste taal, en laat Ubersuggest het werk doen. Je ziet zoektermen met bijhorende volumes en kosten per klik. Neem deze inschatting niet al te serieus, erg nauwkeurig is het niet. Ook handig is het lijstje met top 10 SEO resultaten ernaast. Je ziet direct wat populaire onderwerpen zijn, en kunt gemakkelijk doorklikken.

2. RegExr

Op RegExr kun je online reguliere expressies testen. Een reguliere expressie gebruik je als je gegevens volgens een bepaald patroon wilt filteren. Denk aan iets als “alle campagnes die beginnen met NL, niet het woord “Brand” bevatten en eindigen op “S””. Reguliere expressies kun je gebruiken bij het maken van doelgroepen in Google Ads, het instellen van conversies in Google Analytics of het filteren in Google Search Ads 360.

Lees ook: Zo zorg je voor de perfecte Google Shopping campagne

3. Link Checker Script

Met scripts kun je allerlei acties automatiseren. Dit doe je in je Google Ads account, je hebt geen aparte software nodig. De scripts worden gemaakt in Javascript. Geen nood als je deze taal niet beheerst. Er zijn veel scripts online te vinden voor gebruik in je eigen account. Mijn favoriet is het Link Checker script. Hiermee krijg je een seintje als een advertentie, zoekwoord of sitelink naar een foutpagina verwijst.

Op zoek naar meer goede Google Ads scripts? Neem een kijkje bij alle officiële scripts van Google en het Nederlandse initiatief Adsscripts.

4. Excel

Ik ben een groot fan van Excel. Met Excel kun je gemakkelijk analyses van Google Ads campagnes maken. Ook gebruik ik Excel bij het bouwen van nieuwe Google Ads campagnes.

Er zijn een paar formules die ik vaak gebruik. Favoriet is VLOOKUP. Met deze functie kun je gegevens uit een lijst opzoeken in een andere lijst. Met LEN tel je het aantal tekens binnen een cel. Dit is handig om te checken of je advertentieteksten niet te lang zijn. Met LOWER vervang je alle hoofdletters door kleine letters. Dit is handig als je van woorden met een hoofdletter, zoals plaatsnamen, een zoekwoordenlijst gaat samenstellen. Heb je juist een lijst woorden die je van hoofdletters wilt voorzien; dat kan ook. Met de formule PROPER zorg je ervoor dat woorden met een hoofdletter beginnen. Woorden samenvoegen? Ook dat kan! Met een “&” teken voeg je gemakkelijk de inhoud van verschillen cellen samen in één cell. Dit is bijvoorbeeld handig als advertentieteksten gaat samenstellen.

Gebruik je de Nederlandse versie van Excel? Gebruik dan de formules VERT.ZOEKEN, LENGTE, KLEINE.LETTERS en BEGINLETTERS.

5. Geautomatiseerde regels

De laatste tip is een beetje vals spelen: deze “tool” zit namelijk gewoon in Google Ads. Toch zie ik dat hij erg weinig wordt gebruikt, terwijl het juist een fijne optie is. Je kunt zoekwoorden, advertenties en doelgroepen aanpassen op basis van een regel. In vergelijking met scripts heb je minder mogelijkheden, maar je hebt het dan ook letterlijk in een paar klikken opgezet. Ik gebruik bijvoorbeeld een automatisch regel om zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore te onderbreken en een mail met de melding hiervan te versturen. Heel handig!

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *