Google Ads favoriete tools

Mijn favoriete Google Ads tools

Er zijn een aantal tools die ik vaak gebruik bij het beheren van Google Ads campagnes. In deze blog deel ik mijn 5 favoriete tools met je.

1. Ubersuggest

Op de website van Ubersuggest kun je gratis zoekvolumes van zoekwoorden opvragen en nieuwe zoekwoordvarianten ontdekken. Voer een zoekwoord in, kies de juiste taal, en laat Ubersuggest het werk doen. Je krijgt zoektermen met bijbehorende geschatte zoekvolumes en kosten per klik. Neem de aantallen niet al te serieus omdat het niet erg nauwkeurig is; gebruik het als een inschatting. Het lijstje ernaast met de top 10 SEO resultaten is ook handig. Je ziet daardoor direct wat populaire onderwerpen zijn en kunt gemakkelijk doorklikken.

2. RegExr

Op RegExr kun je online reguliere expressies testen. Een reguliere expressie gebruik je als je gegevens volgens een bepaald patroon wilt filteren. Denk aan iets als: “alle campagnes die beginnen met NL, niet het woord “brand” bevatten en eindigen op “s”. Reguliere expressies kun je gebruiken bij het maken van doelgroepen in Google Ads, het instellen van conversies in Google Analytics of het filteren in Google Search Ads 360.

Lees ook: Zo zorg je voor de perfecte Google Shopping campagne

3. Link Checker script

Met scripts kun je allerlei acties automatiseren. Dit doe je in je Google Ads account. Je hebt hier geen aparte software voor nodig. De scripts worden gemaakt in Javascript. Geen nood als je deze taal niet beheerst. Er zijn veel scripts online te vinden die je kunt gebruiken in je eigen account. Mijn favoriet is het Link Checker script. Dit script geeft je een seintje als een advertentie, zoekwoord of sitelink naar een foutpagina verwijst.

Op zoek naar meer goede Google Ads scripts? Neem een kijkje bij alle officiële scripts van Google en het Nederlandse initiatief Adsscripts.

4. Excel

Ik ben een groot fan van Excel. Met deze tool kun je gemakkelijk analyses van Google Ads campagnes maken. Ook gebruik ik Excel bij het bouwen van nieuwe Google Ads campagnes.

Er zijn een paar formules die ik vaak gebruik. Mijn favoriet is VLOOKUP. Met deze functie kun je gegevens uit een lijst opzoeken in een andere lijst. Met LEN tel je het aantal tekens binnen een cel. Dit is handig als je wilt checken of je advertentieteksten niet te lang zijn. Met LOWER vervang je alle hoofdletters door kleine letters. Dit is handig als je van woorden met een hoofdletter, zoals plaatsnamen, een zoekwoordenlijst gaat samenstellen. Heb je juist een lijst woorden die je van hoofdletters wilt voorzien? Dat kan ook. Met de formule PROPER zorg je ervoor dat woorden met een hoofdletter beginnen. Woorden samenvoegen? Ook dat kan! Met een &-teken voeg je gemakkelijk de inhoud van verschillende cellen samen in één cel. Dit is bijvoorbeeld handig als je advertentieteksten gaat samenstellen.

Gebruik je de Nederlandse versie van Excel? Gebruik dan de formules VERT.ZOEKEN, LENGTE, KLEINE.LETTERS en BEGINLETTERS.

5. Geautomatiseerde regels

De laatste is een beetje vals spelen; de tool geautomatiseerde regels zit namelijk gewoon in Google Ads. Toch zie ik dat dit weinig wordt gebruikt, terwijl het een fijne optie is. Je kunt met deze tool zoekwoorden, advertenties en doelgroepen aanpassen op basis van een regel. In vergelijking met scripts heb je minder mogelijkheden, maar je hebt het dan ook letterlijk in een paar klikken opgezet. Ik gebruik bijvoorbeeld een automatische regel om zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore te onderbreken en de melding hiervan mailen. Heel handig!

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *