DoubleClick Search: wat is het?

DoubleClick Search: geschikt voor jou?

Laatst heb ik de individuele certificering voor DoubleClick Search van Google afgerond. Een mooie gelegenheid om de mogelijkheden van DoubleClick Search toe te lichten. Sinds juli 2018 is DoubleClick Search omgedoopt in Search Ads 360. In dit eerder geschreven blog vind je (ook) nog de oude naam terug.

Wat is DoubleClick Search of Search Ads 360?

DoubleClick Search is ook wel bekend als DS of DS3.   DoubleClick Search is de search management tool van DoubleClick. Je kunt zowel Google AdWords als Bing Ads campagnes managen via DoubleClick Search. Bijna alle acties voor het beheren van je AdWords en Bing Ads campagnes kun je vanuit de interface van DoubleClick Search verrichten. Zo zie je alle resultaten in impressies, kliks, kosten en conversies terug in de rapportage in DS. Maar ook kun je direct wijzigingen doorvoeren in de campagnes.

De tool is erop gericht om zoveel mogelijk handmatige acties te automatiseren. Met de verschillende soorten biedstrategieën en automatische regels kun je je campagnes laten sturen op resultaat. Ook kun je op basis van je eigen KPI’s, bijvoorbeeld marge, regels instellen in DoubleClick Search, zodat deze gegevens worden gebruikt om je campagnes te optimaliseren.

Het opzetten en inregelen van een DoubleClick Search account vraagt een behoorlijke investering in tijd en kennis. Zo is het bijvoorbeeld noodzakelijk om je website te voorzien van tags, de Floodlight tag, die je op maat voor elke website inricht. Ook het opzetten van Inventory Management, het aanmaken van productcampagnes op basis van een feed, vraagt om een doordachte aanpak. Maar, met een goed ingericht DoubleClick Search account bespaar je structureel tijd op je campagnemanagement en heb je meer gegevens tot je beschikking om te gebruiken in je campagnes.

 

Voor wie is DoubleClick Search of Search Ads 360 geschikt?

DoubleClick Search is met name geschikt voor je als je je herkent in:

  • Een groot assortiment met vaak wisselende prijzen en leverbaarheid.
  • Een groot AdWords account met een uitgebreide campagnestructuur en verschillende doelstellingen.
  • Je hebt minimaal 20 conversies per dag, 600 conversies per maand, zodat de biedstrategie effectief is.
  • Je gebruikt meerdere onderdelen van de Google Stack: Google DoubleClick Bidmanager & Campaign Manager en  Google Analytics.

 

Voor wie is DoubleClick Search of Search Ads 360 niet geschikt?

DoubleClick Search is niet voor alle bedrijven geschikt. Voor DS betaal je een percentage van je mediabudget, en dan moet je dus terugverdienen door betere resultaten te boeken. DoubleClick Search is minder geschikt voor bedrijven die:

  • Diensten of producten bieden met weinig dynamiek.
  • Geen feed hebben
  • Zeer geavanceerde feedgebaseerde campagnes hebben. In DS zijn de mogelijkheden voor campagnes op basis van een feed beperkter dan in andere tools.
  • Je adverteert alleen op Google AdWords, en hebt geen plannen om te adverteren in Bing Ads.
  • Je besteedt nu nauwelijks tijd aan campagnemanagement (en boekt toch goede resultaten).
  • Vergelijkingssites en marketplaces worden niet ondersteund in DoubleClick Search. Als deze kanalen erg belangrijk voor je zijn, kun je vanuit DoubleClick Search deze kanalen niet beheren.

 

Regelmatig schrijf ik nieuwe blogs over online marketing. Wil je niets missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Foto:  Foter.com
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *