Affiliate marketing partner

De kunst van affiliate marketing voor retailers

Het nieuws van afgelopen weekend: Coolblue stopt onverwachts met affiliate marketing. Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij adverteerders hun partners betalen op basis van gegenereerde verkopen of leads. De partner wordt ook wel affiliate of publisher genoemd. Een affiliate zorgt voor verkopen door links of banners voor de adverteerder te plaatsen op de eigen website, blog of social media account.

Volop speculaties waren het gevolg van de keuze van Coolblue: van een overname door Amazon, een hack tot de impact van het Corona-virus. Coolblue is niet de enige retailer die deze beslissing heeft genomen. Ook HEMA en Zalando hebben eerder plotseling hun affiliateprogramma (tijdelijk) stopgezet. Handige keuze? Niet echt, affiliate marketing kan namelijk een succesvol marketing kanaal voor je zijn. Lees mijn vijf adviezen over de inzet van affiliate marketing voor retailers.

1. Wees geduldig

Affiliates heb je in alle soorten en maten. Van superprofessionele bedrijven tot een startende blogger die een enkel linkje naar een product plaatst. Sommige affiliateprogramma’s nemen afscheid van affiliates die niet een minimaal aantal bestellingen binnenhalen. Dat vind ik zonde. Je weet nooit hoe die startende blogger zich gaat ontwikkelen. Bel eens op om te vragen of je kunt helpen, en zorg voor goede handleidingen en support. Dan zou de ontwikkeling van die ene kleine affiliate je kunnen verbazen!

2. Beloon eerlijk

Een win-win-situatie; het is een prachtige kantoorterm. Maar bij affiliate marketing kun je dit echt voor elkaar krijgen. Als je affiliates succesvoller worden, groeit ook je affiliateprogramma. Zorg dan ook voor goede voorwaarden die recht doen aan de opbrengsten via je affiliates. Andersom geldt het ook: daalt je marge op een productgroep fors, wees dan niet bang om de commissiepercentages aan te passen. En bij een gezond affiliateprogramma horen alleen échte partners: van frauduleuze affiliates neem je bliksemsnel afscheid.

3. Hou contact

In de reacties op de keuze van Coolblue lees je terug dat mensen teleurgesteld zijn omdat ze niet zijn geïnformeerd. Investeer tijd en moeite in de communicatie met je affiliates. Met je belangrijkste partners ga je om tafel om een goede samenwerking op te zetten. Met andere, kleinere affiliates kun je via het dashboard in het affiliateprogramma, het affiliatenetwerk, e-mail of social media communiceren. Ook een bijeenkomst voor affiliates bij je winkel of hoofdkantoor zorgen voor meer betrokkenheid van affiliates bij je bedrijf.

4. Vier de successen

Wat is het tof als een nieuwe affiliate zijn eerste order binnenhaalt! Via een slim (geautomatiseerd) mailtje laat je dit natuurlijk weten. Ook is het leuk om affiliates te betrekken bij successen van het bedrijf: bijvoorbeeld een nieuwe recordomzet of topomzetten bij de feestdagen.

5. Boek resultaat

Last but not least: doe alles voor een goed resultaat voor de affiliate. Een affiliate samenwerking werkt op basis van performance: de affiliate krijgt alleen betaald als er resultaat is. Als de conversie naar bestellingen in je webwinkel hoog is, ben je ook voor een affiliate interessanter. Affiliates kijken bijvoorbeeld naar een gemiddelde opbrengst per klik (eCPC), zodat ze je affiliateprogramma goed kunnen vergelijken met andere programma’s. Informeer affiliates over goed converterende acties of nieuwe producten, zodat een affiliate meer orders binnen kan halen.

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief (max 1x per maand).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *