Google Ads check

Check je Google Ads account in 15 minuten

Twijfel je of je Google Ads account goed is ingericht? Met een paar simpele checks krijg je in 15 minuten een goede indruk van de kwaliteit van je Google Ads campagnes. Zo weet je snel waar je de campagnes kunt verbeteren. Ideaal om zelf mee aan de slag te gaan of te bespreken met je online marketing bureau. Deze werkwijze gebruik ik zelf ook om bij een nieuwe klant een eerste indruk te krijgen van de campagnes.

Worden advertenties op de juiste zoektermen weergegeven?

In Google Ads kun je bekijken op welke zoektermen je zoekadvertenties worden weergegeven. Op die manier kun je controleren of je op relevante zoektermen zichtbaar bent. Daarnaast kun je ook bekijken of je campagnes goed zijn opgebouwd. Als je bijvoorbeeld ziet dat de zoekterm “adidas sportschoenen meisje” in een advertentiegroep over jongenssneakers wordt gebruikt, bevat de opbouw van je campagne fouten.

Hoe check je dit?
Bekijk de zoektermen via Zoekwoorden en selecteer bovenin het scherm Zoektermen. Je ziet dan een lijst met de zoektermen waarop je advertenties worden weergegeven. Je kunt dit per campagne doen of voor alle campagnes tegelijk.

Zijn de conversies goed ingesteld?

Een conversie is het succesvol afronden van een bepaalde actie: het doen van een aankoop, het aanmelden voor de nieuwsbrief of het invullen van een aanvraagformulier. Afhankelijk van je website heb je één of meerdere gewenste acties. In je Google Ads campagnes probeer je zoveel mogelijk conversies te realiseren, zodat je zo veel mogelijk resultaat uit je budget haalt. Door veranderingen in de website komt het vaak voor dat conversies niet (meer) goed zijn ingesteld. Altijd checken dus!

Hoe check je dit?
Via Tools en instellingen kun je bij Meting de optie Conversies vinden. Controleer of de juiste conversies in het overzicht staan. Bekijk bij “Status voor het bijhouden van conversies” of er recent nog conversies zijn geregistreerd.

Is de campagne logisch opgebouwd?

Ieder Google Ads account zou je in maximaal vijf minuten moeten kunnen uitleggen aan een Google Ads specialist. Met een heldere structuur is de inhoud van je campagnes voor iedereen duidelijk. Zo voorkom je misverstanden en dubbele campagnes. Is dit nog niet het geval? Opschonen en herstructureren is dan het advies.

Hoe check je dit?
Bekijk je account, en bedenk of je weet wat elke campagne bevat. Zijn de campagnenamen logisch? Missen er onderdelen in het account?

Zijn er verschillende advertenties en extensies actief?

Het advies is om per advertentiegroep minimaal drie advertenties toe te voegen. Daarnaast zou je zoveel mogelijk relevante extensies moeten toevoegen. Dit maakt je advertentie meer zichtbaar en zorgt voor meer kliks.

Hoe check je dit?
Bekijk welke materialen gebruikt bij de belangrijkste campagnes via Advertenties en extensies. Zijn er meerdere advertenties per advertentiegroep actief? Worden alle relevante extensies gebruikt?

Worden er uitsluitingszoekwoorden gebruikt?

Met uitsluitingszoekwoorden kun je aan Google laten weten op welke termen je niet wilt worden vertoond. Bijvoorbeeld: je hebt een webwinkel in nieuwe kinderkleding. De veelgebruikte term “tweedehands” is dan voor jou niet relevant, en wil je uitsluiten. Bekijk of er uitsluitingen worden gebruikt, het liefst via lijsten met uitsluitingszoekwoorden.

Hoe check je dit?
Via Tools en Instellingen kun je bij Gedeelde Bibliotheek de optie “Lijsten met uitsluitingszoekwoorden” aanklikken. Bekijk de lijsten en kijk of ze aan alle relevante campagnes zijn gekoppeld. Worden er geen lijsten gebruikt? Kijk per campagne bij Zoekwoorden, Uitsluitingszoekwoorden of er uitsluitingen worden gebruikt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *