Bovenaan in Google

Bovenaan in Google

Of je nu een webwinkel hebt, de website van de zwemvereniging beheert of een zelfstandig ondernemer bent: het is meer dan ooit belangrijk dat je goed gevonden wordt. Bovenaan in Google dus! In dit artikel lees je 5 tips om nog beter vindbaar te worden!

#1 Bepaal waarop je gevonden wilt (en kunt) worden

Dagelijks wordt er op miljoenen verschillende zoektermen gezocht. Het is dus slim om goed na te denken welke van deze zoektermen echt relevant zijn voor jou.

Via Google Ads kun je met de tool Zoekwoordplanner bekijken hoe vaak er op bepaalde zoektermen wordt gezocht. Ook zie je direct hoeveel concurrentie er is, en welke andere woorden worden gebruikt voor dit zoekwoord. Als je niet adverteert in Google Ads, is Zoekwoordplanner minder geschikt. Übersuggest is dan een betere tool om te gebruiken.

Als je weet welke zoekwoorden gebruikt worden, ga je kiezen welke zoektermen voor jou het meest relevant zijn. Daarin kun je het beste heel kieskeurig zijn. Ben je een tekstschrijver gespecialiseerd in proefschriften, richt je dan op zoektermen als “redactie proefschrift” en niet op “tekstschrijver Amsterdam”.

#2 Maak goede content

Welke verkoper herinner je je nog? Dat is waarschijnlijk die goede verkoper die je echt iets nieuws wist te vertellen over je favoriete kledingmerk. Of die ene verkoper die je echt goed adviseerde bij het kopen van een nieuwe televisie. Zo werkt het ook bij een website of webshop.

Zorg dat je je bezoekers iets nieuws vertelt, iets echt interessants. Deel wat van je kennis, maak goede content en voeg regelmatige nieuwe teksten toe aan je website. Zo zien potentiele klanten dat je verstand van zaken hebt. Google waardeert kwaliteit ook, en beloont dit met hogere posities in de zoekresultaten.

#3 Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Alle bedrijven kunnen zich gratis aanmelden voor Google Mijn Bedrijf. Je ziet dit vaak rechtsboven bij de zoekresultaten met een foto, een kaartje en adresgegevens. Je kunt zelf foto’s uploaden, een telefoonnummer en openingstijden vermelden. Ook kun je via een zogenaamde “post” een bericht aan je bedrijfsvermelding koppelen, van bijvoorbeeld een evenement of belangrijk nieuwsbericht.

#4 Probeer Google Ads uit

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Google laat de advertenties boven de niet-betaalde, organische zoekresultaten zien. Hierdoor krijgen relevante advertenties vaak veel klikken. Ben je nieuw in Google Ads? Via de Digitale Werkplaats van Google kun je de basis van Google Ads leren. Of schakel een Ads specialist in om je op gang te helpen.

Het mooie aan Google Ads is dat je direct kunt zien wat het resultaat is. Je ziet exact hoeveel mensen je advertentie hebben gezien, en erop hebben geklikt. Meet goed de resultaten, bijvoorbeeld via Google Analytics, zodat je ook weet wat het resultaat op je website is.

#5 Zet jezelf in de schijnwerpers

Een prachtige website, maar niemand die hem kent; da’s pas zonde. Dus zorg ervoor dat mensen uit je doelgroep jou leren kennen. Voeg je website toe aan je Facebook- en LinkedIn-profiel, zet je creatieve markt op de evenementenkalender in je stad, of plaats een nieuwsbericht in het lokale weekblad. Vaak heb je dan ook de mogelijkheid om een link toe te voegen.

Als je een link toevoegt, kan ook Google deze link volgen. En dit weegt mee in jouw relevantie voor de zoekresultaten. Het kopen van links of van een domeinnaam met een zoekwoord erin heeft meestal niet zoveel zin. De meeste links en domeinnamen hebben weinig waarde, en worden vaak te duur aangeboden.

Dit artikel is eerder verschenen op Business & Bubbles.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *