Stijging Online Reclame Bestedingen

Bestedingen online reclame hoger dan tv-reclame?

Het is zo’n magische grens: online wint van televisie. Meer geld naar online advertenties, minder budget naar de klassieke reclameblokken op tv. Regelmatig verschijnen er nieuwsberichten over dit onderwerp. Vorige week verscheen er weer een artikel op Emerce: in 2017 zullen de reclame-uitgaven aan internet de uitgaven aan internet overstijgen. Voor het eerst stelt het artikel. Maar andere onderzoeken claimen dat die grens al in 2015 is behaald, of juist pas in 2018 zal komen. Hoe zit dat?

Eind vorig jaar publiceerde het Economisch Bureau Nederland van ABN Amro een onderzoek naar de vooruitzichten van reclamebureau’s. Dit onderzoek maakte gebruik van cijfers uit de Online Ad Spend Study die branchevereniging IAB Nederland jaarlijks laat uitvoeren. De belangrijkste voorspelling: in 2018 zal voor het eerst meer dan 2 miljard euro reclamegeld worden uitgegeven aan online media.

Volgens ABN Amro geven in Nederland bedrijven en instellingen jaarlijks €3,5 mrd uit aan advertenties. Iets minder dan de helft (€1,7 mrd) daarvan gaat inmiddels naar online, die daarmee andere categorieën (magazines, krant, tv) ver achter zich heeft gelaten. De groei van online reclame bedroeg de afgelopen zes jaar 77%. Kortom: in Nederland heeft online televisie al lang verslagen.

Ook in Europa hebben de online bestedingen de budgetten van televisie al overtroffen. Het AdEx Benchmark onderzoek van IAB Europa, gaf aan dat in 2015 de magische grens is geslecht. Volgens dit onderzoek groeiden online bestedingen met 13,1% naar €36.2 miljard, ruim boven de €33.3 miljard die adverteerders besteden aan tv-reclame.

Op Emerce werden de onderzoeksresultaten van Zenith gepubliceerd. Zenith, een internationaal mediabureau, stelt dat dit jaar er meer geld wordt uitgegeven aan online reclame dan aan tv-reclame. Het blijkt hier om de totale wereldwijde reclamebudgetten te gaan. De totale advertentiebestedingen in 2017 worden geschat op 555,5 miljard dollar. In 2017 gaat alle 36,9 procent van de reclamebudgetten naar internetreclame versus 34 procent in 2016. De totale online advertising-markt groeit naar 205 miljard dollar, versus de bestedingen aan tv-reclame van 192 miljard dollar (34,6% aandeel).

Kortom: als je naar Nederland of naar Europa kijkt, dan is qua reclame online televise al voorbij. Wereldwijd is de situatie nog iets anders, en wordt de grens dit jaar gepasseerd.

Opvallend: in de verschillende onderzoeken wordt online reclame als één geheel gerapporteerd. Er wordt nauwelijks gekeken naar een onderscheid tussen mobile en desktop internetgebruik. Ook de bestedingen op retailwebsites (denk aan adverteren bij bol.com, Amazon of via Triad Retail Media) worden nu nog niet gerapporteerd. Het is hoog tijd om online bestedingen specifieker te volgen: per device, per mediumtype en per kanaal. Want hoe weten we anders wanneer de uitgaven aan mobile advertising adverteren de internet bestedingen voorbijgaan? Ik ben benieuwd wanneer het volgende onderzoek verschijnt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *