Sleutel voor je Google Ads succes

9 manieren om je Google Ads campagnes direct te verbeteren

Ooit startte ik mijn online  loopbaan als SEA specialist bij bol.com. Samen met mijn collega SEA-specialisten en vele Excel-sheets bouwden we de Google AdWords campagnes van bol.com in een flink tempo uit. Google Ads is in de loop van de jaren een steeds belangrijkere bron van traffic voor webwinkels geworden. Toch kom ik regelmatig SEA campagnes tegen die niet optimaal zijn ingericht. Vaak zie ik dezelfde verbeterpunten. In deze blog deel ik graag mijn adviezen voor succesvolle Google Ads campagnes, doe er je voordeel mee! 

1. Bepaal de doelstellingen van elke campagne

Het is wat voor de hand liggend, maar toch zo belangrijk: bepaal je doelen voor de campagnes. Ga je voor de beste ROI, wil je zoveel mogelijk omzet, of heb je een doelstelling op het gebied van nieuwe klanten of bekendheid. Afhankelijk van je doelstelling kies je voor een andere biedstrategie, type campagnes en inzet van je budget. 

2. Maak aparte campagnes per type zoekwoorden

Zorg voor een strakke structuur binnen je campagnes. Elk zoekwoord moet maar op één logische plek in je accounts passen. Maak ook een onderscheid in branded en non-branded termen (termen met of zonder je merknaam). Een mooie test: kun je een nieuwe collega binnen vijf minuten uitleggen hoe je accounts en campagnes in elkaar zitten? Dan heb je waarschijnlijk een goede structuur te pakken! 

3. Gebruik exact en aangepaste brede zoekwoorden

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: gebruik nooit brede zoekwoorden, tenzij je een Google Ads professional bent. Je geeft toch ook niet je portemonnee aan een vreemde mee? Exacte en aangepaste brede zoekwoorden geven bijna altijd betere resultaten met een hogere conversie en lagere kosten. 

4.  Maak gebruik van lijsten met uitsluitingszoekwoorden  

Het principe van het uitsluiten van irrelevante zoektermen is inmiddels goed bekend. Op campagne- en adgroup wordt in de meeste campagnes gebruik gemaakt van uitsluitingen. Maar het kan nog slimmer: maak lijsten met uitsluitingszoekwoorden, zodat je deze lijsten kunt gebruiken voor meerdere campagnes. Een nieuwe uitsluiting die je aan de lijst toevoegt, sluit je direct in alle campagnes uit die aan de lijst gekoppeld zijn. Handig! 

5. Controleer regelmatig de ingestelde conversies

Een website is voortdurend in beweging. Onbedoeld kan dit er ook voor zorgen dat de meting van je conversies hapert. Of je nu een pixel gebruikt, of een conversie via Google Analytics inlaadt, de conversiemeting kan kapot gaan. Check daarom regelmatig de werking van de conversie-tracking, of stel een alert in, zodat je wordt geïnformeerd als er geen conversies worden gemeten. 

6.  3 tekstadvertenties per advertentiegroep

Testen met tekstadvertenties heeft een enorme potentie. Als je met een aanpassing in je advertenties je conversieratio of je doorklikratio verbetert, verbeter je de resultaten van je campagne structureel. Ga dus altijd voor minimaal 3 tekstadvertenties per advertentiegroep, en geef ze labels mee, zodat je de resultaten van verschillende teksten goed kunt meten. Maak daarnaast gebruik van alle beschikbare velden, en ga testen met responsieve zoekadvertenties. 

7. Maak een Google Mijn Bedrijf vermelding aan 

Zoek zelf eens op de naam van een bedrijf. Heel vaak zie je een Google Mijn Bedrijf vermelding prominent bij de resultaten verschijnen. Vandaag nog doen dus!  

8. Zoektermen checken

Check regelmatig op welke termen je advertenties worden vertoond. Voeg relevante termen als zoekwoord toe, en sluit irrelevante termen uit. Dit geldt ook voor Google Shopping campagnes. Het is een arbeidsintensieve klus, maar je haalt er enorm veel informatie uit om je campagnes te verbeteren.

9. Check, check, dubbelcheck

Taalinstellingen, uitsluitingszoekwoorden lijsten goed gekoppeld, targettng, biedingen, budgetten, aflopende acties, doelgroepen. Check regelmatig of de instellingen van je campagnes nog goed staan. Zo kwam ik laatst bij een review van een Google Ads account tegen dat alle eerdere bezoekers in de funnel bij de remarketing campagnes waren uitgesloten.  De oorzaak hiervan was een eerdere wijziging van de definitie van een doelgroep. Dat is bijna niet te voorkomen, dus check, check, dubbelcheck! 

Heb jij nog andere tips die je wilt delen? Laat het weten in de reacties.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *