5 tips om direct te starten met personalisatie

Stel je voor: er loopt een potentiële klant langs jouw kledingwinkel. Je hebt de etalage zo leuk ingericht, dat zij direct de drempel overstapt. Je begroet haar vriendelijk en ziet dat ze een zwarte, nette broek uit het kledingrek pakt. Op basis daarvan tip je haar over de smaakvolle, witte blouse in dezelfde stijl die daar zo geweldig bij staat. Even later stapt ze tevreden de winkel uit met een tas vol mooie kleding die perfect bij haar past. Jij blij, je klant blij.

Ideaal toch, deze service op maat? Dat zou je jouw klanten vast ook online willen bieden. Veel mensen denken dat dit in een online omgeving lastiger te realiseren is, maar niets is minder waar! Met personalisatie op je website kun je deze technieken vrij eenvoudig gebruiken. En het is zelfs gemakkelijker dan in een fysieke winkel, want je beschikt over meer data van je klanten en je herkent ze daardoor sneller. In dit artikel licht ik een aantal vormen van personalisatie toe. Ook geef ik je praktische tips om te starten met personalisatie.

Vormen van personalisatie

Bij personalisatie gebruik je informatie over je klant, zodat je jouw klant een gericht aanbod kunt doen. Je laat bijvoorbeeld producten op de website zien die een klant eerder heeft bekeken. Of je laat tijdens het afrekenen kassakoopjes zien die goed bij de eerdere aankopen van een klant passen. Online kom je vaak één van de onderstaande vormen van personalisatie tegen.

  • Gepersonaliseerde website: Op basis van eerder gedrag van de bezoeker past de website de content op de website aan. Denk aan kledingstukken in de etalage: deze kledingstukken hebben een prominente plaats, waardoor er een grote kans is dat je een aankoop doet. Als je de bezoeker als klant herkent, kun je ook gebruik maken van aankoopdata, zoals het geven van een aanbeveling op basis van een eerdere aankoop. Gaat het om een nieuwe bezoeker? Personaliseer je website dan op basis van andere bezoekers met een vergelijkbaar profiel, bijvoorbeeld op locatie, herkomst, apparaat of zoekterm.
  • Relevante advertentiecampagnes: Met een klantprofiel kun je klanten gerichter benaderen. Als je bijvoorbeeld een Back to School campagne start, zie je onder andere aan het klikgedrag en de aankopen welke klanten interesse hebben in deze campagne. Heeft je klant het afgelopen jaar al een laptop gekocht? Laat hem dan andere producten uit de actie zien, zodat de klant altijd een relevante aanbieding ontvangt.
  • Leadkwalificatie: Voor sommige websites is het doel niet om zoveel mogelijk mensen tot een aankoop of een afspraak te verleiden, maar om de juiste mensen tot actie te laten overgaan. Je wilt in dat geval op de website herkennen welke mensen een echte potentiële klant zijn. Dit noem je leadkwalificatie; je bekijkt of iemand er klaar voor is om een aankoop te doen, of dat hij nog in een eerdere fase zit (een adviesgesprek voeren, een offerte aanvragen etc.). Als je de personalisatie af laat hangen van de leadkwalificatie, bespaar je namelijk tijd en geld. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door knoppen te vertonen om direct een afspraak te kunnen maken of door de chat in te zetten bij een bezoeker die als goede lead is gekwalificeerd.
  • Remarketing: Remarketing campagnes zijn het lelijke eendje van marketing. Achtervolgd worden door banners als je één keer een hotel op Ibiza hebt bekeken, dat vindt niemand leuk. Kan het effectief zijn? Zeker, maar zet het voor een zeer beperkte tijd in, zorg ervoor dat je klanten die al gekocht hebben direct uitsluit en monitor de resultaten goed.

Heb ik een DMP nodig voor personalisatie?

Een DMP, een data management platform, wordt vaak genoemd in combinatie met personaliseren. Een DMP knoopt namelijk de data uit verschillende systemen aan elkaar. Voor grote organisaties met veel verschillende datasystemen is het vaak noodzakelijk om zo’n platform aan te schaffen, maar zeker voor kleinere organisaties is dit lang niet altijd nodig. Ga vooral eerst kijken welke data al beschikbaar zijn voor personalisatie en benut eerst de data die je al hebt.

Starten met personalisatie

Wil je vandaag nog aan de slag met personalisatie? Dan heb ik vijf praktische tips voor je om direct succes te boeken.

  1. Start klein: begin met het personaliseren van één element. Eén bannerpositie in de app, een advertentie in één type campagne of één productlijst op de homepage in plaats van een groots, veelomvattend project. Op deze manier leer je sneller van je resultaten en kun je personalisatie steeds beter inzetten.
  2. Begin met een A/B test. Bij deze test krijgt de helft van je bezoekers de gepersonaliseerde variant te zien en de andere helft de ongepersonaliseerde content. Je hebt iets meer geduld nodig om de uitkomsten te zien, maar je weet dan wel zeker wat de effecten zijn van de personalisatie.
  3. Het fijne aan personalisatie in een online omgeving is dat het enorm goed meetbaar is. Via webstatistieken zie je direct hoe mensen reageren op de gepersonaliseerde content. Maar het is wel belangrijk dat je van tevoren goed bedenkt wat je doelstellingen zijn en hoe je deze doelstellingen gaat meten. Personalisatie kun je bijvoorbeeld inzetten om de conversie te verhogen, de verblijfsduur op een website te verlengen of de gebruikerservaring te verbeteren. Zorg ervoor dat je ook de juiste metrics gebruikt om het succes te bepalen.
  4. Heb je een app? Ga dan vooral aan de slag met personalisatie in je app. Vaak is personalisatie in een app effectiever omdat iemand altijd is ingelogd én omdat een app veel wordt gebruikt.
  5. Ken je die telefonische verkoper die constant je naam herhaalt? “Ja, mevrouw den Ouden. Dat vind ik ook, mevrouw den Ouden”. Heel irritant! Voorkom irritatie en overdrijf niet met personalisatie.

Meer weten over de mogelijkheden van personalisatie voor je eigen bedrijf? Neem gerust contact op, ik ga graag met je in gesprek.

Nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je aan voor de nieuwsbrief (max 1x per maand).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *