Vijf redenen om niet te verkopen bij bol.com - dame gefrusteerd achter laptop

5 redenen om niet te verkopen via bol.com

Verkopen via bol.com is voor veel ondernemers een slimme keuze. In sommige gevallen kun je er beter niet aan beginnen. In deze blog vind je 5 redenen om niet te verkopen via bol.com.

1. Je producten zijn niet toegestaan

Nepartikelen, kruisbogen of e-sigaretten; deze artikelen mogen niet verkocht worden bij bol.com. Wellicht is dat voor deze artikelen niet zo verrassend, maar er zijn ook minder voor de hand liggende producten die je niet mag verkopen. Denk aan Wireless Beats by Dre, assorti-artikelen (artikelen waarbij je bij ontvangst pas ziet welke kleur of uitvoering je hebt gekregen) of sieraden van bepaalde merken. Lees welke producten wel of niet zijn toegestaan in het assortimentsbeleid van bol.com.

2. Je marges zijn te klein

Voor niets gaat de zon op. Bol.com vraagt een bemiddelingsbijdrage bij elke verkoop. Deze bijdrage bestaat uit een vaste bijdrage en een percentage van de verkoopprijs. De vaste en variabele tarieven verschillen per productcategorie. De vaste bijdrage ligt tussen €1 en €3 (incl. BTW). In sommige productcategorieën geldt er geen vaste bijdrage. De variabele bijdrage ligt tussen 5% en 25%. Om winst te kunnen maken op je bestellingen via bol.com, moet je marge flink hoger zijn dan de kosten voor bol.com. Denk hierbij ook aan de kosten voor verzending, retouren en klantenservice. Goed rekenen dus!

3. Je bent duur

Verkoop je goed verkrijgbare producten? En lukt het jou om daar bij je eigen verkooppunten een hogere prijs voor te vragen dan gemiddeld is in de markt? Gefeliciteerd! Maar helaas, dan gaat je bij bol.com niet lukken. Artikelen die te hoog geprijsd zijn, worden niet getoond bij bol.com.

4. Je kunt niet snel reageren op vragen

Twee keer per week alle openstaande mails afhandelen? Helaas, dat is niet voldoende voor bol.com. Er geldt een strenge servicenorm voor je reactietijd op vragen van klanten. Bol.com verwacht dat 90% van de klantvragen binnen 8 uur op werkdagen wordt behandeld.

5. Je bezorgdienst is niet betrouwbaar

Voor het verkopen op een marktplaats heb je een betrouwbare bezorgdienst nodig. Je voert track & trace nummers in bij verzending van je pakketten, zodat de klant wordt geïnformeerd over de status van de zending. Op basis van het track & trace nummer bekijkt bol.com of de bestelling op tijd is geleverd. En de eisen van bol.com zijn hoog: 98% van de bestellingen moet op tijd worden geleverd. Dit geldt ook als je vervoerder pakketten te lang in het sorteercentrum laat liggen, of de pakketten een dag niet komt ophalen.

Kortom, het verkopen via bol.com doe je er niet even bij. Je moet je zaken goed op een rijtje hebben. Bied je de juiste prijs? Is je productinformatie juist en volledig? Zorg je dat je producten hoog in de zoekresultaten verschijnen? Doe je alles om je klanten een positieve review over je te laten schrijven? Worden je producten zonder vertraging verzonden? Wellicht is er voor jou nog werk aan de winkel, neem gerust contact met me op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *