De 5 beste tips van Get On Your Feed

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij het event Get On Your Feed, georganiseerd door DataFeedWatch. In dit evenement stond het gebruik van feeds centraal, en gaven vijf sprekers hun beste tips over het gebruik van feeds. Product feeds zijn lijsten met  productgegevens die je gebruikt om te adverteren op Google Shopping, vergelijkingssites, verkoopplatformen (zoals bol.com en Amazon). Product feeds worden regelmatig bijgewerkt, zodat je altijd de up-to-date productinformatie, prijzen en voorraad deelt.

En de beste tips geef ik graag door aan jou!

Achmed Awad van The Next Ad gaf juist het advies om eens iets minder met je product feeds te doen. Zijn advies was om Facebook en Instagram campagnes in een funnel model van Awareness – Consideration – Transaction op te bouwen, waarbij elke consument op een moment alleen via één bepaald type campagne wordt bereikt. Product feeds worden met name in de transaction campagnes gebruikt, onder andere via retargeting. Gebruik de Facebook pixel en lookalike audiences om andere type campagnes te voeren, en nieuwe doelgroepen te bereiken.

Van QLF Brands, bekend van webwinkel Lamp & Licht, liet Jos de Nijs zien hoe hij product feeds intensief gebruikt voor online adverteren en verkoopsites, zoals bol.com en Amazon. Gecombineerd met de verkoop in elf landen een flinke uitdaging, waarbij Jos dan ook aangaf dagelijks bezig te zijn met de optimalisatie van de datafeeds. Zijn beste tip: verkoopsites zoals Amazon vinden  juiste voorraadinformatie zeer belangrijk en handhaven hier strikt op. Stel je voorraad aantal daarom altijd met een veiligheidsmarge in en ververs je feeds vaak, zodat je nooit misgrijpt.

Jennifer Kok van Affiliateblogger.nl gaf een enthousiast pleidooi voor het gebruik van product feeds in affiliatemarketing. Haar advies: investeer in kwaliteit en maak specifieke productfeeds voor je beste publishers. Dit bespaart je publisher veel tijd en handwerk en verbetert de resultaten van affiliates.

Wijnand Meijer van TrueClicks lichtte zijn initiatief StackScapes.com toe. Op deze website worden de beste marketing technologieën per type getoond, ingedeeld op prijsklasse. Er worden nu nog een beperkt aantal stackscapes beschikbaar, namelijk van PPC, CRO en productiviteitstools.

Cary Stockrahm gaf tot slot veel praktische tips over het verkopen op Amazon. Eén van de onderdelen die ze uitvoerig besprak was de vindbaarheid van producten binnen Amazon. Haar adviezen: gebruik korte producttitels, maak altijd gebruik van max. 5 bullet points en gebruik html in je productbeschrijving voor een beter leesbare tekst. Via de keywords functie kun je nog zoekwoorden toevoegen die niet in de titel of productbeschrijving staan, maar Cary’s terechte advies was om je focus te leggen op goede titels en productbeschrijvingen.

Hoe gaat het gebruik van product feeds jou af? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Wil je nooit meer een nieuwe blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Photo credit: Foter.com

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *