Google Ads uitsluitingszoekwoorden

200+ uitsluitingszoekwoorden voor elke Google Ads campagne

Uitsluitingszoekwoorden zijn essentieel voor iedere goede Google Ads campagne. In zoekcampagnes gebruik je zoekwoorden om aan te geven op welke zoektermen je advertenties wilt weergeven. Uitsluitingszoekwoorden doen het tegenovergestelde: je geeft hiermee aan op welke woorden je niet vertoond wilt worden. Uitsluitingszoekwoorden worden ook wel negatieve zoekwoorden of uitsluitingen genoemd. Klinkt wat suf? Het is juist een hele fijne manier om de resultaten van je campagne te verbeteren. Met uitsluitingszoekwoorden zorg je er namelijk voor dat je niet zichtbaar bent op irrelevante woorden.

Wat zijn goede uitsluitingszoekwoorden?

Goede uitsluitingszoekwoorden herken je doordat deze wél vertoningen en kliks opleveren, maar geen conversies. Ook zie je vaak een lage doorklikratio bij dit soort woorden. Deze zoekwoorden passen simpelweg niet voldoende bij jouw winkel of dienstverlening.

Er zijn een groot aantal zoekwoorden die eigenlijk nooit relevant zijn. Die kun je bij start van je campagne direct uitsluiten. Daarnaast zul je bij het beheren van een campagne ook specifieke woorden ontdekken die niet relevant zijn voor jouw campagne. Denk aan merken die je niet verkoopt, de naam van een lokale concurrent of de naam van een persoon die lijkt op jouw bedrijfsnaam.

Hoe beheer je uitsluitingszoekwoorden ?

Je kunt uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan een advertentiegroep, campagne, account of MCC. Dit kun je als losse woorden doen of je kunt een lijst van uitsluitingszoekwoorden maken. Mijn advies: voeg uitsluitingen toe in een lijst op een zo hoog mogelijk niveau (Account of MCC). Zo bouw je je lijst met negatieve zoekwoorden op één plek op en zorg je ervoor dat deze altijd up-to-date is.

Voor het targeten van uitsluitingszoekwoorden kun je kiezen uit breed zoeken, exact zoekwoord of zoekwoordgroep. De standaardinstelling bij een uitsluitingszoekwoord is breed zoeken. Houd er rekening mee dat zoektypen bij uitsluitingen anders werken dan bij normale zoekwoorden. Het belangrijkste verschil is dat je synoniemen, het enkelvoud of het meervoud, spelfouten en andere variaties apart moet toevoegen om een zoekwoord uit te sluiten.

Mijn lijst met 200+ uitsluitingszoekwoorden

Bij elke nieuw account start ik met een lijst met meer dan tweehonderd uitsluitingszoekwoorden. Deze lijst heb ik in de afgelopen jaar opgebouwd en kan redelijk ongewijzigd gebruikt worden voor retailers, webwinkels en groothandels.

Naast de standaardlijst voeg ik uitsluitingen toe voor andere niet-relevante kenmerken: landen, plaatsnamen, merken die je niet verkoopt en concurrenten. Voor de start van de campagne kun je hiervoor een goede inventarisatie maken, die je aanvult met daadwerkelijke zoektermen als de campagne eenmaal loopt. Bij een nieuwe campagne is dit vrij intensief. Als de campagne langer draait, doe je dit minder frequent, maar blijft het een terugkerende taak. Consumenten zoeken namelijk niet alleen steeds op nieuwe merken, maar ook ieder seizoen zorgt voor andere termen. Hierdoor blijft je set uitsluitingszoekwoorden in ontwikkeling.

Mijn standaardlijst uitsluitingszoekwoorden deel ik graag met je. Laat hieronder je e-mailadres achter en je krijgt direct een mailtje van me! Heb je vragen? Reageer gerust op de e-mail met mijn uitsluitingszoekwoorden of stel je vraag in de reacties.

Ontvang gratis lijst met 200+ uitsluitingszoekwoorden

* verplicht veld
Wil je online marketing tips van Digitale Drukte ontvangen (max. 1x per maand)?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *