Google Ads uitsluitingszoekwoorden

200+ uitsluitingszoekwoorden voor elke Google Ads campagne

Uitsluitingszoekwoorden zijn een essentieel onderdeel van een goede Google Ads campagne. In zoekcampagnes gebruik je zoekwoorden om aan te geven op welke zoektermen je advertenties wilt weergeven. Uitsluitingszoekwoorden doen het tegenovergestelde: je geeft hiermee aan op welke woorden je niet vertoond wilt worden. Dat klinkt wat suf, maar het is juist een hele fijne manier om je de resultaten van je campagne te verbeteren. Met uitsluitingszoekwoorden zorg je ervoor dat je niet zichtbaar bent op irrelevante woorden. Uitsluitingszoekwoorden worden ook wel negatieve zoekwoorden of uitsluitingen genoemd.

Wat zijn goede uitsluitingszoekwoorden?

Goede uitsluitingszoekwoorden herken je doordat ze wél vertoningen en kliks opleveren, maar geen conversies. Ook zie je vaak een laag doorklikratio bij dit soort woorden. Deze zoekwoorden passen simpelweg niet goed genoeg bij jouw winkel of dienstverlening.

Er zijn een groot aantal zoekwoorden die eigenlijk nooit relevant zijn. Die kun je bij start van de campagne direct uitsluiten. Daarnaast zul je bij het beheren van een campagne ook woorden ontdekken die niet relevant zijn voor de campagne. Denk aan merken die je niet verkoopt, de naam van een lokale concurrent, of de naam van een persoon die lijkt op je bedrijfsnaam.

Hoe beheer je uitsluitingszoekwoorden ?

Je kunt uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan een advertentiegroep, campagne, account of MCC. Dit kun je als losse woorden doen, of je kunt er een lijst voor uitsluitingszoekwoorden van maken. Mijn advies: voeg uitsluitingen toe in een lijst op een zo hoog mogelijk niveau (Account of MCC). Op die manier bouw je je lijst met negatieve zoekwoorden op één plek op, zodat hij altijd up-to-date is.

Voor de targetting van uitsluitingszoekwoorden kun je kiezen uit breed zoeken, exact zoekwoord of zoekwoordgroep. De standaardinstelling bij een uitsluitingszoekwoord is breed zoeken. Hou er rekening mee dat zoektypen bij uitsluitingen anders werken dan bij normale zoekwoorden. Het belangrijkste verschil is dat je synoniemen, het enkelvoud of het meervoud, spelfouten en andere variaties apart moet toevoegen om een zoekwoord uit te sluiten.

Mijn lijst met 200+ uitsluitingszoekwoorden

Bij elke nieuw account start ik met een lijst met meer dan 200 uitsluitingszoekwoorden. Deze lijst heb ik in de afgelopen jaar opgebouwd. De lijst kun je redelijk ongewijzigd gebruiken voor retailers, webwinkels en groothandel.

Naast de standaardlijst voeg ik uitsluitingen toe voor andere niet-relevante kenmerken: landen, plaatsnamen, merken die je niet verkoopt en concurrenten. Voor de start van de campagne kun je hiervoor een goede inventarisatie maken, die je aanvult met daadwerkelijke zoektermen als de campagne eenmaal loopt. Bij een nieuwe campagne is dit vrij intensief. Als de campagne langer draait, doe je dit minder frequent, maar blijft het een terugkerende taak. Consumenten zoeken namelijk op nieuwe merken, en ook het seizoen van het jaar zorgt voor andere termen. Hierdoor blijft je set uitsluitingszoekwoorden in ontwikkeling.

Mijn standaardlijst uitsluitingszoekwoorden deel ik graag met je. Laat je e-mailadres hieronder achter en je krijgt direct een mailtje van me! Heb je vragen, reageer gerust op deze e-mail of stel je vraag in de reacties.

Ontvang gratis lijst met 200+ uitsluitingszoekwoorden

* verplicht veld
Wil je online marketing tips van Digitale Drukte ontvangen (max. 1x per maand)?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *