Vijf tips & tricks voor redirects

Vijf tips & tricks voor redirects

Een redirect is het doorsturen van de ene url naar een andere url. Redirects kun je gebruiken als url’s van je website zijn vervangen of gewijzigd. Normaal gesproken zouden bezoekers die de oude url bezoeken een foutpagina te zien krijgen. Als je een redirect hebt ingesteld, krijgen bezoekers van de oude webpagina geen foutpagina. Bezoekers worden dan direct naar de juiste (nieuwe) webpagina doorgestuurd. Vergelijk het met een gewijzigd e-mailadres: je kunt een out-of-office instellen, maar het is nog praktischer als je e-mail wordt doorgestuurd, en je de mails beantwoordt vanaf je nieuwe e-mail adres.

De meeste online marketeers weten inmiddels wel dat je redirects nodig hebt bij een nieuwe website of grootschalige veranderingen in je url’s. In dit soort gevallen levert goed redirecten behoud van je bezoekersaantallen en je resultaten in de zoekmachines op. Maar minder mensen benutten de volledige waarde van redirects. Daarom geef ik je graag vijf tips & tricks om het optimale uit de mogelijkheden van redirects te halen.

 

 

1. Breng je landingspagina’s in kaart

Goed redirecten begint bij het leren kennen van het startpunt van je bezoekers. Duik dus in Google Analytics of een ander statistiekenpakket, en bekijk je landingspagina’s. Zo weet je hoe mensen je website binnenkomen, en welke pagina’s dus altijd moeten blijven werken. Ook kun je gemakkelijk checken of deze pagina’s op dit moment problemen laten zien.

Dit doe je als volgt:

  1. In Google Analytics bekijk je deze gegevens in het rapport Gedrag -> Site-content -> Bestemmingspagina’s.
  2. Exporteer dit rapport naar Excel, en zet er zelf je domeinnaam voor, zodat je volledige url’s hebt. Selecteer alle landingspagina’s met bezoekers, minimaal 10 bezoekers per maand.
  3. Kopieer de bovenste 100 url’s, en plak ze in het venster bij https://httpstatus.io/. Per 100 url’s ga je de werking van deze url’s checken.
  4. Als uitkomst krijg je een statuscode te zien. De meest voorkomende statuscodes zijn 200, 301, 302, 404. Een 200 statuscode betekent een functionerende pagina. Een 301 statuscode betekent dat de url al doorgestuurd wordt naar een nieuwe url; prima. Een 404 statuscode is een foutpagina; werk aan de winkel met deze url’s! Ook een 302 statuscode, het tijdelijk doorsturen van een url, heeft je aandacht nodig.

 

2. Gebruik de inzichten van Google

Op basis van je landingspagina’s heb je je eerste actielijstje al te pakken. Via Google Search Console, het hulpprogramma van Google voor webmasters, kun je deze lijst extra aanvullen.

Via Crawlen -> Crawlfouten -> Niet gevonden zie je een overzicht van maximaal 1000 pagina’s die een foutpagina opleveren. Deze pagina’s zijn door Google gevonden bij het crawlen van je site en de websites die naar je linken. Voeg deze pagina’s toe aan je actielijst.

Het mooiste is als je alle relevante pagina’s uit dit rapport naar een betere bestemming kunt sturen. Vaak zie je dan ook een bepaalde patroon waardoor je in één keer honderden crawlfouten kunt oplost. Is dit bij jou niet het geval: focus je op de crawlfouten met de hoogste prioriteit en de meest recente crawlfouten. Bij deze url’s kun je het snelste de grootste verbeteringen boeken.

 

3. Voorkom redirects stapelen

Een aantal jaar geleden is je nieuwe website live gegaan.  Vorig jaar zijn alle url’s van je productpagina’s relevanter gemaakt. En nu ga je over van http naar https. In deze situatie gaan je url’s voor de 3e keer wijzigen. Je loopt dan het risico op het stapelen van redirects.

Het stapelen van redirects komt voor als je je bestaande redirects ongewijzigd laat. In deze situatie is het slim om de redirects van de oude website en de gewijzigde productpagina url’s ook te wijzigen. Deze url’s, die allemaal naar een http-variant verwijzen, wijzig je in een https-variant. Daarnaast voeg je één redirect toe die alle bezoekers naar een http-url doorverwijst naar een https-url.

Je kunt controleren of er meerdere redirects actief zijn via https://httpstatus.io/. Als je meerdere redirects actief zijn, geeft de checker een redirect chain aan. Je kunt dit vaak oplossen door de oorspronkelijke redirects aan te passen.

 

4. Gebruik reguliere expressies

Begin je al een beetje de kriebels te krijgen? Zoveel pagina’s, zoveel verschillende url’s, zoveel werk. Daar is een oplossing voor!

Reguliere expressies, ook bekend als regex, is een manier om patronen te beschrijven in een tekst. Een webserver kan hiermee overweg, en daardoor kun je ook reguliere expressies gebruiken bij het samenstellen van redirects.  Je kunt hiermee bijvoorbeeld alle url’s die “/product/” bevatten in één keer redirecten naar de variant zonder “/product/”.

Het bouwen van goede reguliere expressies is precisiewerk. Vaak zijn back end developers hierin thuis. Het is ook een overweging om hiervoor iemand een paar uurtjes in te huren als je zelf de expertise niet in huis hebt.

 

5. Regelmatig monitoren en opschonen

Pak de logfiles van je server erbij en bekijk welke redirects nog worden gebruikt. Als een geredirecte url nog regelmatig wordt aangeroepen, laat je de redirect staan. De oude url’s die niet meer worden opgevraagd, en dus niet voorkomen in je logfiles, kun je verwijderen. Zo hou je het aantal redirects zo beperkt mogelijk. Dit is overzichtelijker in het beheer en kan je daarnaast nog een kleine performance winst opleveren.

Je hebt hiervoor echt je logfiles nodig. In Google Analytics zul je de redirects niet meer vinden: de bezoeker wordt doorgestuurd voordat de trackingcode van Google Analytics wordt geladen en wordt dus niet zichtbaar in de webstatistieken. En de bezoeken van een crawlbot, zoals Googlebot, vind je sowieso niet terug in de Google Analytics rapporten.

Daarnaast raad ik je aan om eens per kwartaal te checken of je redirects nog goed werken. Pak een setje van de belangrijkste te redirecten url’s erbij, en bekijk of de redirect nog goed functioneert en uitkomt op de meeste relevante pagina. Bij meerdere van mijn klanten maak ik mee dat redirects onverwachts waren verwijderd door de webbouwer, of niet meer goed werken door nieuwe wijzigingen in de website.

Met deze vijf tips & tricks kun je direct aan de slag om te scoren met redirects. Heb je nog goede tips? Of vragen over dit artikel? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Photo credit: Foter.com

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *