Opel Betaal met Views hond in de auto

Kan ik hier met views betalen?

Ik heb 800.000 views, kan ik daarmee afrekenen? Best een vreemde vraag bij de kassa van de supermarkt. Maar online kan het!

Betalen per duizend vertoningen
Als je als bedrijf met een banner of video wilt adverteren online, betaal je vaak per view. Telkens als iemand je banner of video in beeld is, betaal je een klein bedrag. Omdat dit om kleine bedragen gaat, wordt dit afgerekend in kosten per duizend vertoningen (Cost Per Mille/CPM). De tarieven kunnen enorm verschillen: van minder dan een euro in een advertentienetwerk tot 50 euro CPM voor een opvallend formaat voor een specifieke doelgroep.

Ook de verdiensten van influencers hebben vaak met vertoningen te maken: een Youtuber met veel kijkers verdient meer aan de advertenties in zijn video’s en is interessanter voor bedrijven om mee samen te werken. En daar kun je als influencer een prima boterham mee verdienen.

En dat spreekt natuurlijk veel mensen aan!

Betaal met Views bij Opel
Opel Nederland speelt daar heel slim op in met de campagne “Betaal met Views”. In april 2017 is de campagne gestart: maak een proefrit in een Opel, maak een filmpje van de proefrit, zet ‘m op YouTube en betaal de auto met de views. Er zijn drie auto’s en één speelgoedauto beschikbaar voor deze actie. Voor de speelgoedauto heb je 5.160 views nodig; de echte auto’s doen tussen 590.000 en 923.000 YouTube views. Een snelle rekensom: je krijgt 25 euro CPM/per duizend vertoningen; een redelijk hoog CPM tarief.

 De campagne heeft veel media-aandacht gekregen, en je ziet dan ook een mooie piek in zoekopdrachten:

Betalen per VIew: statistieken Google Trends

Dit leidt nog niet voor meer belangstelling voor de Opel Online Edition auto’s.

Op Youtube vind je inmiddels verschillende Betaal met Views filmpjes. Het promofilmpje over de actie van Opel zelf is veel bekeken met ruim 500.000 vertoningen. Op dit moment heeft één van de filmpjes genoeg views om een Opel mee te betalen. Het filmpje Spiderman valt de Opel dealer aan heeft meer dan 1 miljoen weergaven. Een aantal andere video’s is nog niet zover. Een kanshebber is de docent die voor een studiereis met zijn klas een filmpje maakt met 43.000 weergaves. Dit kattenfilmpje gaat het waarschijnlijk niet redden met 2.800 weergaves, net als Spiderman door de McDrive met 55.000 weergaves.

Betaal met Views: voor herhaling vatbaar?
De huidige stand van zaken: er is één auto betaald met views en er doen nog zo’n 10 filmpjes een poging om voldoende views te halen.

Opel Nederland geeft aan dat de doelstellingen van de campagne zijn: het creëren van awareness voor de nieuwe Opel Online Edition uitvoeringen en het laden van de merkwaarde “connectiviteit”. Opel Nederland geeft zelf aan zeer enthousiast te zijn over de campagne en de resultaten. Ik durf me af te vragen of de actie een doorslaand succes is. De actie heeft eenmalig veel media-aandacht gehad, maar het daadwerkelijk maken en uploaden van filmpjes blijft ongetwijfeld achter bij de verwachting.

De Betaal met Views actie laat tegelijkertijd mooi zien dat het genereren van views en vertoningen nog niet zo gemakkelijk is. Het Spiderman filmpje die meer dan 1 miljoen weergaven heeft gehaald is van Yuri Schuurkes die sinds 2007(!) bezig is om het perfecte Spiderman pak te maken. Een lange adem, veel uren werk en creativiteit levert waardering en weergaves op.

Kan ik hier met views betalen? Ja hoor, dat kan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *